KBK G16 i Eliteturnering

NTF-Elitetiltak ble en positiv opplevelse for G16 som tidvis spilte gnistrende god fotball

KBK G16 har i helgen vært i Trondheim for å delta i NTF-Elitetiltak i Abrahallen. Med turneringa i Stavanger friskt i minnet hadde laget klare forventninger til nivået som de skulle konkurrere på. I mars møtte laget Brann, Start, Viking og Haugesund på NTF-Elitetiltak. Den gangen ble det 4 tøffe og tette kamper hvor 3 av dem endte med marginale tap. Det var også mye å rette på individuelt og kollektivt. Guttene tok likevel med seg lærdom og referanser fra dette oppholdet på toppen av tre verdifulle, teambyggende dager på tur.

Denne gangen møtte KBK G16 Rosenborg, Sandefjord, Mjøndalen og Aalesund.

4 sterke motstandere hvor to av de hadde vi aldri tidligere møtt.

Seier mot Rosenborg

Lørdag kl. 11:00 åpnet vi turneringa mot vertene Rosenborg og opplever et likt kampbilde fra treningskampen i februar i Frøyahallen der RBK vinner 2-0. Men guttene hadde lært og fulgte kampplanen til punkt og prikke. Vi var aggressive og på framfoten gjennom hele kampen. Selv om Rosenborg triller mye ball er vi svært farlige når vi hugger til på kontringer. Og de skulle det bli mange av etter hvert som hjemmelaget blir omstendelige med ball. 1-0 kommer på en flott gjennomløping fra høyrekanten av Simon Iversen som dunker ballen kontant i nota.

2-0 kommer etter straffespark hvor Emil Sivertsen blir felt innom 5-meteren. Lagkaptein Marius Olsen setter kula sikkert nede ved venstre stolperot. Dette blir pauseresultatet. Etter pausen presser Rosenborg på for utligning og vi prøver å kontrollere tempoet med varierende hell.

Etter hvert som trykket bygger seg opp åpner det seg mye rom både foran og bak forsvarsleddet til RBK og vi stikker Simon gjennom på ny. Hans skudd blir reddet, med Vegard Gjul hadde tatt det tunge løpet fra egen halvdel og avslutter på åpent mål til 3-0 med 15 minutter igjen å spille. Rosenborg får et trøstemål 5 minutter før slutt, men ikke tidsnok til å true en fullt fortjent seier mot landets største grossist av NM-gull i denne årsklassen.

Tap i andre kamp

Litt utladet etter formiddagskampen tar vi imot Sandefjord til deres første kamp for helga. Vi taper 3-1 og det er ingenting å si på resultatet. Sandefjord spiller modent og smart, og viser tidvis høy klasse på angrepsspillet. Vi flytter ikke beina raskt nok, kommer ikke opp i duellene, er for seine i orienteringen og tar ikke godt nok vare på ballen.

SF leder 3-0 før Kevin Brusethaug skårer turneringas mål med et fantastisk soloraid fra egen halvdel. Han avslutter like godt med tunell på både midtstopper og deretter keeper før ballen triller over linja. Etter kampen var det direkte til middag på hotellet, rehabilitering av slitne bein samt sosialt samvær utover kvelden.

Ny opptur mot Mjøndalen

Neste morgen startet grytidlig med frokost kl. 07:00 og kamp mot Mjøndalen 08:30.

Vi hadde sett MIF, som senest i fjor deltok i nasjonal G16, spille dagen før da de overrasket med å slå både Aalesund og RBK med energi, duellstyrke og en gnistrende løperrekke 3-2 (i begge kamper), og var fullt klar over hva som møtte oss.

Kampen startet som ventet med høyt tempo på begge lag der vi etter hvert fester et initiativ. Vi har ballen mye i første omgang og det er ikke ufortjent at vi tar ledelsen. 1-0 kommer etter en gjenvinning på hjørnespark hvor Elias Romfo-Henriksen saksesparker ballen til bakerste stang hvor Jacob Wiig nikker ballen i løpsbanen til Ghafoor Khan som stupheader inn skåringa.

Midt i gledesrusen greier vi ikke å holde fokus for mindre enn 1 minutt senere har Mjøndalen utlignet på slurv i markeringa på innlegg fra venstrekanten. Dette forblir pauseresultatet. 2. omgang starter med et frispark fra 25 meter. Kevin Brusethaug trer frem og limer ballen i krysset bak en stillestående keeper. Utsøkt!

Etter dette blir det mye tut og kjør, bytter på begge lag og press mot vår 16-meter. Vi evner å ri denne av takket være fantastiske inngripener av forsvaret og keeper Johannes Grimelid.

Tap mot AAFK

I siste kamp er ligger vi litt nede for telling med 5 sentrale spillere ute med småskader som vi ikke ønsker å ofre like før sesongstart. Vi møter et sterk AaFK som tar initiativet i kampen og skaper en del farligheter i første omgang som keeper Sondre Ranheim Sæther får det travelt med å holde buret rent.

Midt i dette kommer Emil Sivertsen seg fri etter å ha tråklet i kjent stil gjennom forsvarsledet og alene med keeper. Dessverre for oss avverger Aalesunds sisteskanse den situasjonen og vi får ikke det etterlengtede pusterommet vi ønsket. I stedet går sunnmøringene opp i 1-0 etter markeringssvikt på bakre stang og ballen fyker inn via bakre stang.

Etter pause gjør begge lag noen endringer etter hvert som flere kropper begynner å kjenne helgas belastning og tempoet faller litt. Vi greier dessverre ikke å skape nok trykk til å teste AaFK gjennom omgangen, men mot slutten så blir det litt Hawaii-fotball med store rom og sjanser til begge lag. Dessverre er vi ikke nøyaktige nok i våre overganger, i motsetning til tangotrøyene, som setter sine sjanser. Sluttresultatet blir 3-0. Vi skal studere bildene fra kampen og se om vi får revansjert dette i mai da de kommer på besøk på Kristiansund stadion.

Oppsummering

Totalt sett er vi svært fornøyde med helgas utbytte. Vi har vokst som lag og tilbrakt på ny tre verdifulle dager som gruppe. 1/3 av troppen bort til enhver tid i lang reiseavstand til Kristiansund og slike stunder betyr mye når vi skal bygge gode relasjoner før serien starter.

Neste store test blir 1. serierunde i nasjonal liga fredag den 5. mai i Stavanger. Da står Viking på motsatt banehalvdel. Deretter går vårsesongen slag i slag frem til uke 25. Vi gleder oss!