POENGDELING MOT KANARIFUGLENE

KBK tok et historisk bortepoeng borte mot Tromsø i forrige kamp, og hadde helt sikkert lyst å sikre seg 3 poeng på hjemmebane i gårsdagens kamp mot Lillestrøm SK. Det så lenge ut som det skulle gå den veien, men en sen utligning sørget for uavgjort mot kanarifuglene.

KBK stilte med følgende 11 fra start: McDermott, Bjerkås, Baranov, DP Ulvestad, Aasbak, Hopmark, Kalludra, Rønningen, Qaka, Bamba, Stokke.

Reserver: Månsson, Coly, PE Ulvestad, Sørli, Mendy, Torske, Lekaj.

1.omgang

KBK entret en vakker Kristiansund stadion som badet i sol, og publikum på tribunen lagde en fantastisk ramme rundt kampen.

Lagene begynte litt forsiktig, og det begynner å bli en kjent sak at lagene føler litt på hverandre før man ser hvor kampbildet er på vei hen. Dette var også tilfellet i gårsdagens kamp mot Lillestrøm.

Det var derimot bortelaget som tok initiativet i kampen etterhvert, og skapte det meste av sjanser i første omgang.

Etter 20 minutter kommer kampens første sjanse, hvor Lillestrøms Fredrik Krogstad får lade kanonen fra 14-15 meter. McDermott er derimot med på notene, og får slått ballen ut i full strekk. God redning av vår sisteskanse!

Den neste perioden inn mot pause blir preget av en del lange baller, og tøft duellspill - begge lag sliter med å skape de store sjansene.

Og det er når det ser som roligst ut at de store sjansene plutselig dukker opp. Nok en gang er det bortelaget som ypper seg og kommer farlig nært. LSK ruller opp på venstresiden, og Simen Rafn skjærer innover i banen før han sender avgårde et langdistanseskudd. McDermott er utspilt, men til Kristiansund stadions lettelse blir vi reddet av tverrliggeren. Meget stor sjanse til Lillestrøm.

Like før pause er det KBK som er nære en scoring. Joakim Bjerkås stormer opp i angrep fra backplass, og fyrer av et skudd fra 20 meter. Volleyskuddet har retning lengste hjørne, men Origi er våken og berger Lillestrøm med et tigersprang.

0-0 til pause, hvor bortelaget var det beste laget i 1.omgang.

2.omgang

2.omgang starter med en del duellspill og kriging. Arne Erlandsens menn fortsetter å slå langt, og plutselig er Simen Rafn alene gjennom. Han forsøker å lobbe over Sean McDermott uten å lykkes. KBK slipper med skrekken.

Da de fleste føler at Lillestrøm har vært nærmest scoring gjennom kampen, skjer det hele Kristiansund stadion har ventet på. Liridon Kalludra fosser ned langs venstrekanten før han slår en flott ball inn til Jonas Rønningen på motsatt side. Rønningen vender av en Lillestrøm forsvarer før han feier ballen inn i lengste hjørne. Full kok og 1-0 til KBK!

Etter scoringen tar KBK over kontrollen i kampen, og LSK sliter virkelig med å etablere noe spill på hjemmelagets banehalvdel.

KBK står godt i mot de lange ballene fra Lillestrøm, og ser ut til å cruise inn nye 3 sterke poeng på hjemmebane - men så..

Etter 84 minutter kaster McDermott ut bakfra til Nikita Baranov. Den estiske forsvareren har tilsynelatende god tid, men får en dårlig touch som gjør at Simen Rafn stjeler ballen og stormer mot mål. KBK-forsvaret stopper det første skuddforsøket til Rafn, men på returen gjør han ingen feil. Banker ballen i mål, og plutselig står det 1-1 på Kristiansund stadion.

Etter scoringen klarer ingen av lagene å skape noe nevneverdig trykk. På overtid får Lillestrøms Innocent direkte rødt kort etter en hodeløs takling på Christoffer Aasbak nede ved cornerflagget. Heldigvis går det bra med vår venstreback - Innocent får korrekt marsjordre av dommeren.

Det ender 1-1 mot Lillestrøm, i en kamp man følte at 3 poeng var innenfor rekkevidde.

NB! Om allerede 3 dager spiller KBK ny kamp, denne gang borte mot Vålerenga på Ullevål stadion. Kampen sendes på gratiskanalen Eurosport Norge klokken 18:00.

Bilder: F.Bjerkås

Sammendrag: