Tap i seriepremieren

Viking var best i alle spillets faser og vant fortjent mot KBK

Det var naturlig nok knyttet stor spenning og forvetning til sesongåpningen mot Viking på SR-Bank Arena i Stavanger. Mange har ventet lenge på å se KBK i aksjon igjen. Først og fremst må vi få sagt, det er utrolig deilig å være i gang, selv om serieåpningen ble langt fra slik som vi hadde håpet.

Christian Michelsen og hans trenerteam startet med følgende lag i serieåpningen:

McDermott, Sørmo, DP Ulvestad, Psychè, Aaskbak, Hopmark, Diop, Kalludra, Gjertsen, Bye, Amang.

Jevnspilt åpning

KBK tok avspark i de vakre burgunder-røde draktene, og virket påskrudd fra start i Stavanger. Det ble alllikevel litt "ta og føle på" i starten av kampen med jevn fordeling av ball og angrep.

KBK skapte den første store sjansen på corner, når ballen faller ned til Diop på 9 meter, men den påfølgende volleyen går dessverre langt til side for mål.

Etter en halvtime spilt er Viking svært nære med å ta ledelsen. Hjemmelaget får corner, og hjørnetsparket er meget godt slått. Tommy Høiland får stå alene på bakerste stolpe og styrer en avslutning mot mål. Heldigvis er Christoffer Aasbak årvåken og får på akrobatisk vis klarert ballen bort fra målet. Altfor nære!

Hjemmelaget tar ledelsen

Etter 34 minutter kommer Ylldren Ibrahimaj seg rundt på venstresiden for vertene. Han får øye på Zymer Bytyqi foran mål. Innlegget er presist og faller ned hos Bytyqi. Sistnevnte har en enkel jobb når han bredsider ballen i mål bak en sjanseløs Sean McDermott. 1-0 til vertene.

Begge lag skaper noen halvsjanser etter vertenes scoring, uten at noen av de ender med nettsus. Lagene går til pause på stillingen 1-0 til Viking.

Viking øker ledelsen

I intervjuet på vei ut fra pausen sier Christan Michelsen at KBK må være mer tydelige, og at laget er preget av "komfort-fotball". Knappe 40 sekunder senere, ligger dessverre ballen i nettmaskene bak Sean McDermott nok en gang. Viking går rett i angrep fra avspark, og et passivt KBK-forsvar lar Zlatko Tripic avslutte på kanten av 16-meteren. Avslutningen sniker seg bort i lengste hjørne. 2-0 til hjemmelaget.

Viking får kampen inn i sitt spor og har god kontroll på KBK utover omgangen. Vi sliter med å spille oss til de store sjansene, og vertene er faktisk nærmere 3-0 enn hva KBK er redusering.

I det 70.minutt gjør KBK et dobbeltbytte. Inn kommer Meinhard Olsen og Erlend Sivertsen, ut går Christoffer Aasbak og Bendik Bye.

KBK prøver og prøver å skape noe som ligner en sluttspurt, men det vil seg dessverre ikke for guttene i dag. Kampen ender 2-0 til Viking.

Nå er det bare å flytte fokus over på sesongens første hjemmekamp mot Vålerenga neste helg. Da skal vi vise hva vi er laget av!

#KBK #LagetForLidenskap

Se oppsummering fra kampen i videoen under: