Utviklingsavdelingen vokser og gror

Utviklingsleder Leo Totev forteller om NEAS Akademiets fremgang og aktiviteter

Denne våren har vi opplevd en enorm økning i antall aktiviteter. For aller første gang deltar vi på 3 nasjonale kampplattformer gjennom G14 (samarbeid krets/MFK), G16 og G19. Dette kommer som et resultat av en målrettet og helhetlig satsning som toppklubbene har vedtatt. Samtidig har vi økt antall aktiviteter for våre yngste i akademiet (11-14 år).

I år har vi gruppene SPU (spillerutviklingsgruppe) 2004, 2005 og 2006 (oppstart høst). Disse trener sammen 3-4 ganger per måned i perioden september til april. Spillerne i SPU 2003 gikk i vinter inn i satsningsgruppa Get sammen med 2002 som trener to ganger per uke. Disse har i vår/sommer fått kamptilbudet sitt gjennom nasjonal G14. Samtlige spillere i årskullene 11-15 har sitt daglige virke i de mange flotte breddeklubbene her på Nordmøre. Vi som toppklubb setter svært stor pris på samarbeidet og lån av spillerne.

Nasjonal G14 ledes av Eirik Ranheim (KBK) og Jonas Hoem (MFK). Nordmøre & Romsdal fotballkrets ved Stig Arild Råket er administrator. Samarbeidet har gått utmerket og vi ser frem til en spennende høst med nye kamper. G14 nasjonal har så langt spilt mot Kongsvinger (4-1), Vålerenga (3-1), Sarpsborg 08 (2-4), Rosenborg (0-2) og Ålesund (0-1). I perioden august til oktober vil vi møte Strømsgodset, Vålerenga, Sogndal, Odd og Viking.

Nasjonal G16 er også et nyoppstartet tilbud for å ivareta behovet for at de beste i vår region skal få mulighet til å trene sammen daglig. Samtidig vil det gi spillerne en mer forutsigbar vei inn mot neste ledd på utviklingsstigen.

Spillerne ble rekruttert fra Clausenengen, Dahle, Nordlandet, Frei. I sommer har tre av hospitantene fra Surnadal (Vegard Gjul og Kevin Brusethaug) og Sunndal (Johannes Grimelid) meldt overgang. Troppen består for øvrig av hospitanter fra Averøykameratene, Elnesvågen og Sunndal. Før sesongstart deltok laget på nasjonale tiltak i Stavanger og Trondheim. Der opplevde gutta oppløftende resultater, bl.a. mot Start, Viking, Rosenborg og Mjøndalen.

G16 nasjonal spilte denne våren i avdeling 2 mot Viking (0-4), Rosenborg (1-6), Molde (2-2), Aalesund (1-6), Brann (1-2), Haugesund (3-3) og Lillestrøm (0-2). Det har vært både tøft fysisk og mentalt, men også svært lærerikt. Guttene har blitt svært sammensveiset og tar nye steg for hver uke som går. Emil Sivertsen er toppskårer med 5 mål, deretter følger William Dahlen med 3, Vegard Gjul med 2, Marius Olsen 2, Jacob Wiig 2, Kevin Brusethaug 2, før ytterligere tre spillere står oppført med 1 mål hver. 7 spillere har mottatt 1 gult kort, og en har mottatt et rødt.

Til høsten vil laget spille mot Haugesund (seier 5-3), Tromsø, Strømsgodset, Rosenborg, Sarpsborg 08, Sandefjord og Aalesund. Laget ledes av Ole Gunnar Iversen, Leonard Totev og Rune Nordhaug.

Nasjonal G19 er et spennende supplement til rekruttlaget (som for øvrig leder i 4. divisjon etter 12 spilte kamper). Laget har så langt møtt Molde (1-3), Haugesund (0-2), Start (4-0), Mjøndalen (2-0), Aalesund (1-2) og Viking (4-3).  Tobias Dahle er toppskårer med 3 mål, men hele 9 (!) andre spillere har tegnet seg på skåringslisten med ett mål hver. 7 spillere har mottatt ett gult kort og en har fått marsjordre.

Med 5 kamper igjen ligger laget på 4. Plass i serien. Kommende motstandere er Sandefjord (tap 3-2), Bodø/Glimt, Sarpsborg 08, Rosenborg og Lillestrøm. I NM G19 Telenor cup ble det 8-0 seier bort mot Rollon i 1. runde før tap mot Hødd hjemme i neste. Kampen endte 2-2 etter ekstraomganger og 1-3 etter straffespark.

Laget trenes av Kurt Mørkøre, Lars Helge Høvik og Torsten Conrads (keepertrener for både G16+G19).

Totalt sett har vi nå et tilbud til unge nordmøringer i alderen 14-19 som vi aldri tidligere har vært i nærheten av. Ukentlig møter vi aldersjevnbyrdig motstand på høyeste nasjonale nivå. Dette gir spillerne våre referanser og matching som er uvurderlig for individets utvikling over tid. Vi gleder oss til fortsettelsen.

- Utviklingsleder, Leo Totev.