KBK en av få som økte tilskuertallene

Tilskuertallene økte i Kristiansund, noe som gjør at KBK er klubben i Eliteserien med best fyllingsgrad av alle

I snitt var det 4.042 tilskuere på hjemmekampene til KBK i 2018-sesongen, en økning på nærmere seks prosent i forhold til vårt første år i den øverste divisjonen.

Seks av lagene i Eliteserien noterte seg for publikumsøkning i 2018. Det var Ranheim, Bodø/Glimt, Start, Kristiansund, Sarpsborg 08 og Tromsø.

De fire store publikumslagene – Rosenborg, Brann, Vålerenga og Molde – har imidlertid alle hatt en nedgang på sine tribuner.

Leif Øverland, direktør i Norsk Toppfotball forteller at den tidlige seriestarten og den tøffe vinteren ga publikumssvikt, som ga utslag på tallene for hele Eliteserien.

- «Vi er naturlig nok ikke fornøyd med nedgang, men samtidig må vi glede oss over at så mange kommer på kamp hver eneste helg. Fotballen er den klart største publikumsidretten og vi er i Norge privilegert som har så mange som kommer på stadion hver eneste helg. I Eliteserien har Sarpsborg 08, Kristiansund, Tromsø vekst og alle de nyopprykkede klubbene med Ranheim som klar vinner. Tøff vinter med tidlig seriestart gav publikumssvikt som aldri helt ble rettet opp for hele Eliteserien», sier Leif Øverland i Norsk Toppfotball.

KBK best av alle på fyllingsgrad

Med tanke på kapasitet og publikumssnitt er KBK klubben med best fyllingsgrad av samtlige klubber.

fyllingsgrad

Daglig leder i KBK, Kjetil Thorsen synes det er gøy at KBK er en av klubbene med økning av tilskuere:

- «Det er selvsagt veldig gøy at KBK er en av klubbene som kan vise til vekst på tilskuertallene, men jeg er heller ikke overrasket. Vi opplever en helt fantastisk støtte her på nordmøre, og fotballfeberen er høy. KBK er et vi-prosjekt og vi jobber hardt hver eneste dag for å gi publikummet vårt gode opplevelser på Kristiansund stadion. Vi har så og si full stadion hver eneste hjemmekamp, det er vi veldig takknemlig for!»