Akademiklassifiserings-rapporten klar

– «Utviklingsarbeid er noe man ikke ser resultatene av umiddelbart, men først over tid»

Sammen med 21 andre toppklubber har Kristiansund BK i 2019 blitt evaluert av Norsk Toppfotball (NTF) rundt temaet utviklingsarbeid. Samtlige klubber har blitt evaluert i ti ulike områder med hele 143 underliggende kriterier.

Denne evalueringen har ført til at klubbene er tildelt et klassifiseringsnivå fra 1-5 ut fra hvor godt man har scoret på de ulike kriteriene. Siden forrige klassifisering har 8 klubber blitt vurdert en stjerne lavere enn sist, mens to har økt. En ny klubb, Ham Kam, deltok ikke ved forrige vurdering. 10 av de 32 toppklubbene nådde ikke kravet til å bli klassifisert i 2019.

Ved tidligere evalueringer har KBK gått fra 27 poeng og 0 stjerner våren 2017 til 51 poeng og 1 stjerne ved årsslutt. Videre ansettelser og arbeid førte klubben opp på 62,3 poeng og 2 stjerner våren 2018. Etter over ett år med strategiske valg og fokus på videreutvikling ble KBK tirsdag vurdert til 88,5 poeng og fortsatt to stjerner. I det nye kriteriesettet fra NTF var det større krav til leveranse på flere områder, derfor er det spesielt hyggelig å registrere at KBK har økt betraktelig i kvalitet på treningsprosessen, spillerlogistikk og planverk siden forrige klassifisering.

Fornøyd utviklingssjef

Utviklingsleder Leo Totev er selvsagt kjempefornøyd med resultatet.

Selv om KBK denne sesongen har brukt flere akademispillere som Sondre Sørli, Jesper Isaksen og Max Williamsen, er Totev klar på at dette er et prosjekt som tar tid og som man vil høste fruktene av i tiden fremover.

«Utviklingsarbeid er noe man ikke ser resultatene av umiddelbart, men først over tid. Vi har i dag profesjonelle trenere på G16 og G18/KBK2, samt ansatt en større ressurs og trenerteam rundt NEAS Akademiet 11-14 år. Det har gitt resultater i form av prestasjoner i NM og på nasjonale turneringer. Som alltid er kvaliteten av hva vi som toppklubber får forvalte avhengig av den dyrebare jobben som breddeklubbene på Nordmøre gjør hver dag på treningsfeltet. Vi er takknemlige for godt og målrettet arbeid for å skape fotballglede, utfordringer og mestring i barnefotballen. Det gir oss et grunnlag for jobben med å skape enerne som tar steget helt opp.

Vi har på kort tid i 2019 sett to lokale spillere debutere på landslaget. Jeg tror vi med tid vil se enda flere ta steget opp fra egne rekker til A-laget og andre klubber i de øverste divisjonene i landet i årene som kommer. Hver klubb er unik med vidt forskjellige forutsetninger så det er samtidig viktig å måle seg med seg selv i sin egen kontekst, sier Totev.

KBK må alltid være tro mot sine verdier og identitet. Vi er en «underdog» i dette selskapet med begrensede ressurser og rekrutteringsområde. Det skal samtidig gi oss motivasjon til å jobbe med å forbedre marginer og øke kvalitet i hverdagen,» avslutter Totev.

Akademiklassifiserings-rapporten kan leses i sin helhet HER

Vi ser frem til å følge det videre gode arbeidet som gjøres i NEAS Akademiet!

Kbkstabæk-49
KBK G16 feirer avansement til semifinale i NM 2019