Aliou Coly matchvinner - KBK med 3 seire på rad

KBK er kjent som klubben som hele tiden tar nye steg. I kveld tok vi imot Start og klubben ønsket å ta enda ett steg – 3 poeng 3 kamper på rad.

Våre 2 siste kamper har resultert i seire hjemme mot Sandefjord og borte mot Viking.  Et fantastisk sommervær og Uglan i storform skaper en fantastisk ramme for kampen.

Start er aggressive og offensive, og allerede etter 4 minutter er de farlige frempå. Avslutningen går heldigvis utenfor. KBK kommer mer og mer inn i kampen, og vi har et kampbildet der Start har relativt mye ballbesittelse, mens KBK så snart de får tak i ballen søker bakrom. I det 9. spilleminutt får KBK sin første sjanse. Vi angriper på vår venstre side, og får slått et innlegg som når Mido. Fra 15 meter skal han bredside ballen til side for keeper, men skuddet går også, dessverre, like til side for mål.

Bye setter kampens første
Men så i det 14. spilleminutt skjer det! Et langt og presist utspill fra Holmen Johansen treffer Faris, som har et deilig nedtak, vender om og spiller til Pellegrino. Han slår videre til Kalludra på løp inn i 16 meteren, som prøver et skudd. Skuddet går via en Start spiller, men på bakerste stolpe er Bye våken og fra nesten død vinkel klarer han å sette den i mål. 1-0 til KBK!

Utover omgangen fortsetter kampbildet med Start som har en del ballinnehav og som kommer til noen brukbare avslutningsmuligheter, Skuddene går imidlertid over og/eller til side for mål. KBK derimot går rett i angrep så snart vi vinner ballen. Vinner vi ballen når Start står høyt, søkes bakrommet umiddelbart. I tillegg lykkes KBK med hurtig vridning av spillet, og skaper store sjanser både på høyre og venstre siden. Både i det 25. og det 29. spilleminutt er Pelle igjennom og er nære scoringer.

To tidlige bytter i KBK
I omgangens siste kvarter må vi gjøre to spiller bytter grunnet skader. I det 35. minutt er det Aasbak som må av, og inn kommer Erlend Sivertsen. I det 40. spilleminutt må Mido gi seg, og erstattes av Andreas Hopmark. Vi krysser fingre for at ingen av skadene er av en alvorlig karakter. Inn i overtiden er det innbytter Sivertsen som får omgangens siste mulighet, men fra skrått hold går skuddet utenfor.  Omgangen ender med fortjent 1-0 ledelse til hjemmelaget.

Michelsen gjør KBK sitt tredje bytte i pausen. Ut går Liridon Kalludra og inn kommer Olaus Skarsem. Andre omgangen starter likt som den første ble spilt. Start med en del balleinnehav og spiller mye på tvers og i støtte. KBK har god kontroll defensivt og tvinger Start til avslutninger fra distanse.

Start skaper et par nesten sjanser i omgangens første 5 minutter, men det er KBK som får den første store sjansen. I det 52. spilleminutt får vi hjørnespark fra venstre. På bakerste stople får Bye stå helt alene, men treffer ikke skikkelig med hodet og det ender i ingenting. I det 62. spilleminutt er det først Start som er farlig frempå, men skuddet reddes av Holmen Johansen. På den påfølgende kontringen viser Faris styrke, teknikk og fart og tar seg på egenhånd inn i Start sin 16 meter. Alene igjennom skyter han knallhardt, men skuddet går over mål.

Start utligner
Når vi har spilt 66 minutter utligner Start sin spiller nr. 19, Kasper Skaanes. Han mottar ballen inne i vår 16 meter, skrått til høyre for mål, og bredsider utagbart til høyre for målvakt Holmen Johansen. Dermed 1-1 og like langt. Så i det 72. minutt er det samme mann som gir Start ledelsen. Han får to muligheter, den første headdingen går i tverrliggeren, men på innlegg nummer to får han stå alene på 4 meter og enkelt ekspedere ballen i mål.

Show a la Pelle
Kun to minutter senere er det imidlertid klart for Pelle-show! Fra 16 meter skyter han, på volley, knallhardt i lengste kryss. Signaturscoring og 2-2! Dermed har Pellegrino scoret tosifret og står med 10 scoringer så lang i årets sesong.

Samtidig foretar Michelsen våre to siste bytter da Dan Peter Ulvestad og Bendik Bye får velfortjent hvile, og inn kommer Aliou Coly og Flamur Kastrati.

Matchvinner Coly
I det 81. minutt går vi igjen opp i ledelsen! Hjørnespark fra venstre stusses videre av en Start spiller og på bakerste stolpe rager Coly høyest og får satt hodet på ballen. Dermed 3-2 til hjemmelaget!

De siste 10 minuttene bølger kampen frem og tilbake. Klassisk ”Hawaiifotball” med store avstander mellom lagdelene, og fryktelig store rom på midten. Ser ut til å være mange slitne ben utpå der. Akkurat idet vi passerer 90 spilte minutter er Start farlig frempå, men Holmen Johansen får fistet headdingen over mål. Den påfølgende corneren resulterer i ingenting. Minuttet senere er Start igjen farlig frempå, men skuddet fra 14 meter reddes mesterlig av vår keeper.

Kveldens dommer blåser av kampen etter 3 minutter tillagt tid, og vi vinner fortjent 3-2! Dermed har vi for første gang tatt 3 påfølgende seire på rad i Eliteserien!

Nå blir det én uke pause før neste kamp. Søndag 16. august reiser vi til Skien og møter Odd på Skagerak Arena.

Lagoppstilling:

25       Eirik Holmen Johansen
3         Christoffer Aasbak
4         Christophe Psyché
5         Dan Peter Ulvestad (K)
22       Bent Sørmo
8         Amidou Diop
10       Liridon Kalludra
23       Pål Erik Ulvestad
9         Amahl Pellegrino
13       Bendik Bye
29       Pemi Moumbagna Faris