Bodø/Glimt tok alle poengene mot KBK

Gjestene var mest effektive og kunne juble for tabelltopp etter en sterk seier på Kristiansund stadion

Kristiansund stadion badet i sol under kveldens oppgjør mot de gulkledde fra Bodø/Glimt, men det var gjestene som kom i gang best.

Gjestene hadde ambisjoner om å komme til Kristiansund for å ta over tabelltoppen i Eliteserien, noe de lyktes med. Glimt kom best i gang og viste styrke fra første minutt av kampen, men KBK var allikevel det førende laget nesten hele oppgjøret gjennom. Hjemmelaget hadde fortjent poeng i dag, men det endte med stang ut og tap. Uglene måtte til slutt se seg slått av et dødelig effektivt og solid Glimt-lag.

KBK stilte med følgende ellever:

McDermott, Sørmo, DP Ulvestad, Psyché, Aasbak, PE Ulvestad, Diop, Kalludra, Bye, Gjertsen, Coly.

Bodø/Glimt med første stikk

Kampen starter jevnt, og begge lag skaper en halvsjanse hver relativt tidlig i kampen. Begge sider får også presset seg frem til noen cornere, uten at det resulterer i scoring.

KBK kommer til den største muligheten de første ti minuttene, etter at Diop lader skuddfoten, men avslutningen sniker seg utenfor.

Etter 15 minutter kommer Bodø/Glimt på en meget god og effektiv kontring. De gulkledde fører ballen raskt opp i banen anført av Layoni, som skjærer innover i banen. KBK rydder opp i første omgang, men til slutt får Evjen ballen et stykke bak i feltet, og curler ballen i lengste hjørne med sin venstrefot. Flott scoring, og bortelaget tar ledelsen på Kristiansund stadion.

Etter scoringen er kampbildet både jevnt og tett, men KBK er på ingen måte ufarlige, og skaper flere gode muligheter. Diop er farlig nære med nok et knallhardt skudd, Gjertsen kommer til en god heading inne i feltet, og Bendik Bye får en meget god mulighet i bakrom. Dessverre klarer ingen av de å omsette sjansene til scoring.

KBK hever seg defensivt utover omgangen, og gjestene er sjelden farlige frempå. Allikevel, de er eneste laget som scorer i 1.omgang, og lagene går til pause på stillingen 0-1.

KBK jager utligning

Ingen av lagene gjør noen bytter i pausen. Kampbildet fortsetter i samme spor som før pausen. Det er KBK som er mest påskrudd, og hjemmelaget kommer også til en meget stor sjanse i starten av 2.omgang.

Coly vender meget fint ut til høyre på Sørmo som slår et bra innlegg inn i boksen. KBK har mange spillere i feltet, men ballen går helt bakerst til Gjertsen som avslutter først. Ballen blokkeres, før Gjertsen tråkker til på nytt i duellen på returen. Det ender med frispark til Glimt. KBK med gode tendenser!

I det 54 minutt gjør KBK sitt første bytte. Ut går Liridon Kalludra, inn kommer Sondre Sørli.

KBK holder aggresiviteten oppe, og Bodø/Glimt henger virkelig i tauene til tider. Vertene pøser på fremover, og skaffer corner på corner. Gjestene forsvarer seg dog med nebb og klør, og klarer å holde unna enn så lenge.

Etter 61 minutter treffer KBK tverrliggeren. Det er egentlig et innlegg fra Gjertsen, som plutselig får en farlig dupp mot lengste. Glimt-keeper Friedrich får såvidt slått ballen via tverrliggeren og til corner.

Bodø/Glimt blir hengende etter i mange dueller, og i det 66 minutt skal det straffe seg kraftig for Ole Amund Sveen. Midtbanespilleren har gult kort fra før da han kommer altfor sent inn i en duell mot Aasbak. Blir belønnet med et soleklart nytt gult kort fra dommer Tom Harald Hagen, som gjør at han sendes i dusjen. KBK får spille med én mann mer den siste halvtimen.

Så skjer det som ikke skal skje. KBK har fått et meget godt press på Glimt, og tar en kort corner. Diop får til slutt ballen på 25 meter, og prøver å dra av en mann, men mister ballen. Glimt gjør det de er best i på, og kontrer oss i senk. Hauge får til slutt en presis pasning servert fra Evjen i boksen, og kan øke ledelsen enkelt. Fryktelig ballmiss av Amidou Diop.

Bendik Bye og KBK svarer

Bendik Bye nekter å gi opp, og viser seg frem med en flott scoring da vi trenger det som mest! Angriperen får et langt innlegg fra Aasbak på bakerste, demper ballen og drar av en mann før han hamrer ballen i lengste! 1-2 med et lite kvarter igjen av kampen. Kan det lykkes?

Etter scoringen gjør KBK et dobbeltbytte. Pål Erik Ulvestad og Torgil Gjertsen går ut, inn kommer Jesper Isaksen og Meinhard Olsen.

De mørkeblå jager etter utligning, og både Jesper Isaksen og Aliou Coly er meget nær scoring ved hver sin anledning. En god Glimt-keeper og redning på strek hindrer KBK i å utligne. Bodø/Glimt har mer enn nok med å forsvare seg i avslutningsminuttene, og de gjør det godt.

Dessverre så renner tiden ut for et hardtkjempende KBK-lag, som absolutt hadde fortjent å få med seg noe fra denne kampen. Bodø/Glimt tar en sterk borteseier og leder med det Eliteserien 2019.

Årsbeste av Uglan Supporterklubb?

Vi ønsker å takke for fantastisk støtte fra Uglan og resten av publikum. Selv på 0-2 er det et enormt lyd-nivå som gir oss det vi trenger av energi til å jage et comeback. Tusen hjertelig takk! Årsbeste på lydnivå? Vi mener det.

Se høydepunkt og alle målene her:

#KBK #LagetForLidenskap