KBK førte kampen mest mot RBK

Høstkampen mellom Kristiansund BK og Rosenborg BK endte 0-0 og med poengdeling. KBK var det laget som førte kampen mest i 2.omgangen. Se video med høydepunkt nederst i saken.

Vi var kommet til den 21. serierunden da Rosenborg Ballklubb gjestet Kristiansund stadion. Sist troillungan besøkte Kristiansund var 14. februar tidligere i år, i en treningskamp som endte med 3-1 seier til hjemmelaget. Vi håpte på en gjentakelse.

Tilskuertallet var tredoblet siden forrige hjemmekamp, og 600 forventningsfulle Kristiansundere inntok eliteseriens mest intime stadion. Været var et upåklagelig godt nordmørsk høstvær med 5°, vind og regn ispedd noen haglbyger. I det kampen startet stemte Uglan i med ”det er sommer på Nordmøre”.

Markering av #STOPP
Før kampen startet markerte begge lag kampanjen #STOPP, der alle spillere var ikledd røde t-skjorter i felles lagoppstilling før avspark. Under kampen haddde alle røde kapteinsbind med #STOPP for å ta et klart standpunkt mot rasisme og annen hets.

Jevnspilt start
Kampen åpnet relativt jevnt, men KBK med noe mer ballinnehav enn gjestene. Begge lagene spilte seg frem til noen halvsjanser, uten at det ble spesielt farlig foran de to målvaktene. Det var to godt organiserte lag som jobbet hardt defensivt og gjorde det vanskelig for hverandre.

Idet vi passerte halvtimen, og vi hadde fått årets første sluddbyge, hadde ingen av lagene skapt de store målsjansene. Begge lag har hatt muligheter på noen overganger, men har blitt stoppet av aggressive motspillere.

Idet vi passerte 43. spilte minutter klarte Rosenborg å sette ballen i mål, men scoringen ble korrekt annullert for offside. Omgangen ebbet ut med 0-0. Omgangen var relativt jevnspilt, med KBK hakket bedre enn RBK.

Frispark i starten av 2.omgang
Helt i starten av andre omgang fikk KBK frispark på høyresiden. Frisparket ble slått inn foran mål, og ballen trillet fritt inne i 16 meteren, uten at en KBK spiller fikk en fot på ballen. Kunne blitt en kjempestart på omgangen.

KBK fikk en ny mulighet i det 53. spilleminutt. Skarsem førte ballen i stort tempo sentralt i banen, og til høyre kom Sørli i fullt firsprang. Forsøket på å spille Sørli alene gjennom ble dessverre litt upresist, og endte ut i ingenting.

Skudd fra Kalludra
Kalludra fikk muligheten i det 54. minutt da han relativt upresset fikk fyrt av et skudd fra like utenfor 16 meteren. Det harde skuddet gikk imidlertid rett på RBK keeperen, som måtte gi retur. Den plukket han selv. KBK det klart beste laget så langt i omgangen.

Med halvtimen igjen å spille gjorde Michelsen det første bytte når Mido gikk ut, og Dan Peter Ulvestad entret banen.

Klikk klakk fotball i det 66. spilleminutt når Sørmo, Kalludra og Skarsem var involvert. Skarsem tok muligheten, men skuddet fra 20 meter gikk dessverre over mål.

82. minutt og igjen kombinerte Skarsem og Kalludra, men skuddet fra Skarsem gikk via en RBK spiller og til hjørnespark. KBK gjorde to bytter til da Skarsem og Sørmo ble erstattet av Bye og Furu etter 83 spilte minutter.

KBK presser
KBK presset på, men klarte ikke å få ballen i mål. På overtid kom RBK sin største sjanse, men skuddet fra 18 meter endte heldigvis over mål. Dermed endte kampen 0-0, et resultat gjestene vil være mest fornøyd med.

KBK var alt i alt det beste laget, og med litt mer nøyaktighet på den siste tredjedelen av banen hadde vi fått med oss 3 poeng. Neste hjemmekamp er 1. november da Bodø Glimt gjester Kristiansund stadion. Men før det tar vi turen til Intility Arena den 25. oktober og møter Vålerenga.

Lagoppstilling:

26 Max Normann Williamsen
28 Noah Solskjær
29 Pemi Moumbagna Faris

Kampreferat av Tor Nygård. Foto. Ann Olaug Slatlem, KBK.

#KBK #Lagetforlidenskap #STOPP