KBK knuste russiske FC Krasnodar

De mørkeblå fremsto meget solide og feide det russiske topplaget FC Krasnodar av banen

KBK spilte i dag sin første kamp under årets treningsleir i Marbella.

Motstanderen var ingen ringere en FC Krasnodar fra russisk Premier League. Laget ligger på 4.plass i sin hjemlige liga, og skulle i utgangspunktet være en tøff nøtt for KBK å knekke. Slik ble det altså ikke.

Christian Michelsen og hans trenerteam stilte med følgende lag i dagens kamp:

McDermott, Sørmo, Coly, DP Ulvestad, Aasbak, Hopmark, Aasmundsen, Kalludra, Gjertsen, Stokke, Bamba.

Reserver: Vaikla, Bjerkås, Lepistu, Olsen, Bye, Sivertsen, Rønningen, Sørli. Diop, Snekvik.

Pangåpning for KBK

KBK hadde helt tydelig lagt igjen all respekt i garderoben før de entret gressmatta mot FC Kresnodar i Marbella. De mørkeblå pangåpner, og kjører kampen fra første spark på ballen. Etter kun 3 minutter får KBK uttelling. Bent Sørmo raser nedover høyresiden, spiller vegg, får ballen tilbake inne i 16-meteren og blir felt bakfra. Soleklar straffe, noe dommeren også er helt enig i. Benjamin Stokke skritter opp, og banker ballen knallhardt i hjørnet. 1-0 til KBK.

Også etter scoringen fortsetter KBK det gode spillet, og er det klart beste laget de første 15-20 minuttene.

Russerne våkner omsider, og tar over en del av initiativet i kampen. KBK faller vel langt bakover til tider, men forsvarer seg godt gjennom hele omgangen.

Selv om de mørkeblå blir liggende dypt i store deler av første omgang, viser KBK meget gode takter i sitt kontringspill. Bamba og Gjertsen fosser stadig fremover, og førstnevnte kommer også alene med keeper to ganger, uten at ivorianeren klarer å omsette sjansene i scoring.

Lagene går til pause på stillingen 1-0 til KBK.

2.omgang

KBK gjør ett bytte i pausen. Andreas Hopmark går ut, inn kommer Brent Lepistu.

Innledningen av 2.omgang starter litt rotete for begge lag. Krasnodar har mest ball de første minuttene.

Etter 53 minutter får KBK en stor sjanse. Stokke blir spilt fri i bakrom, runder keeper og skyter mot mål. Krasnodars Yanbaev kommer stormende og får klarert ballen med nød og neppe på streken. Det ender med en corner som KBK ikke får noe ut av.

Det skal derimot ikke ta mer enn et par minutter før KBK øker ledelsen. Bamba er årvåken og stjeler ballen langt inne på Krasnodars banehalvdel. Han spiller så ballen uegoistisk videre til Stokke, som finter av en mann før han setter ballen sikkert i nota. 2-0 til KBK.

Mellom det 60-70. minutt gjør KBK fem bytter. Ut går Kalludra, Gjertsen, Aasmundsen, Bamba og Sørmo. Inn kommer Erlend Sivertsen, Mido Diop, Bendik Bye, Joakim Bjerkås og Sondre Sørli.

Etter 78 minutter får Krasnodar frispark i god posisjon. Russiske Martynovich klemmer til på frisparket og sender McDermott ut i full strekk, men den irske keeperen har relativt god kontroll på skuddet. Sisteskansen står forøvrig en solid kamp for KBK.

Etter 80 minutter blir vi vitne til kampens og så langt årets prestasjon fra en spiller i KBK-drakt. Mido Diop mottar ballen på egen halvdel og setter fart. Med sine lange og karakteristiske klyv løper han seg helt inn i Krasnodars 16-meter, og setter ballen i mål. En fantastisk scoring som sender KBK opp i 3-0 ledelse.

På tampen kommer Jonas Rønningen inn for Benjamin Stokke.

Kampen ender til slutt 3-0 til KBK, som viser seg fra en meget bra side i dagens treningskamp i Marbella.

Førstkommende søndag spiller KBK mot Haugesund, før generalprøven kommer mot Ranheim på Kristiansund stadion søndag 4. mars. Begge de to nevnte kampene kan man se direkte på tk.no.

#KBK #LagetForLidenskap