KBK sitt jubelår

2016 var året hvor KBK beviste hvorfor de er laget for lidenskap

2016 var uten tvil det største året i klubbens historie. Bare en uke etter KBK sikret opprykket til Eliteserien skulle vi spille om seriegullet, på hjemmebane. 3000 engasjerte Nordmøringer møtte opp for å heie frem laget for lidenskap! Skulle vi vinne gullet var seier eneste alternativ.

Starten på sesongen

Uglan klar for kamp

Klubben og supporterne var fortsatt preget av opprykket som glapp året før. Starten av årets sesong var heller ikke de store kampene man håpet på. Tap mot Mjøndalen stakk spesielt hardt. Flere tap på hjemmebane var heller ikke oppløftende.

Så begynte vinden å snu. Laget begynte å score mål! Alt så lyst ut og KBK klatret på tabellen.

Tidenes snuoperasjon

Kampen mot Ullensaker/Kisa i Oslo 3. oktober. Før pausen ligger KBK under 2-0. Moralen er på bunn. Trener Christian Michelsen ser sitt snitt til å gjøre en radikal endring, alt eller ingenting, og åpner med en aggressiv posisjonering.

Dette resulterte i den legendariske snuoperasjonen. KBK vinner 2-3, mot alle odds! Dette markerte et moralsk skifte for både klubb og supportere. Spenningen var til å ta å føle på i Kristiansund.

Opprykket

KBK spilte sin beste sesong noensinne. Likevel mistet vi sjansen til direkte opprykk mot Fredrikstad, foran en fullsatt Kristiansund Stadion. Supporterne var støttende, men det ble uavgjort. Følelsene fra fjoråret begynte å komme tilbake.

Gledestårer etter at opprykket til Eliteserien var sikret

Det ble den mest intense kampen man kunne huske. Det var mye frem og tilbake mellom to sterke lag, og mot slutten var det uavgjort mellom KBK og Jerv. I Kristiansund kino tok flere til tårene de siste intense minuttene.

Så blåste fløyta... Eksplosjon foran alle skjermer, og ikke minst på stadion! KBK hadde rykket opp i Eliteserien! Kommentatoren i Tidens Krav klarte ikke å holde tårene tilbake

Seriegullet

KBK hadde klart det. Opprykket var sikret, og vi fikk spille om seriegullet på hjemmebane mot den store konkurrenten Sandefjord.

Med skyhøye forventninger og ivrige supportere satt Aliou Caoly det første målet, rett i tverrliggeren og inn! Rett etter pausen økte Daouda Bamba til 2-0.

Bamba satt målet på overtid som sikret seriegullet

Sandefjord slo hardt tilbake og gav oss en hard kamp. Etter utfordrernes første mål hadde de fått blod på tann, og fulgte opp med en utligning bare to minutter før kampens slutt. Kristiansund Stadion sank sammen, overbevist om at seieren var tapt.

Så skjedde det utrolige! På overtid, med bare to minutter igjen på klokken, foran et fullsatt og edruelig publikum, satte Daouda Bamba målet som endret alt. Hele stadion eksploderte! KBK var vinnerne av OBOS-ligaen! KBK hadde tatt seriegullet!

Hele Kristiansund samlet for å feire opprykket

Hele Kristiansund samlet seg for å feire. Regnet høljet ned, uten hinder for folket. Folkehavet var over av begeistring for hva den lille klubben hadde fått til. Man kunne høre rop over hele plassen: "KBK! KBK!"

Seriemestere på hjemmebane, klare for Eliteserien, og sultne på mer. 2016 markerte klubbens beste sesong og sikret Nordmøres plass i Norsk toppfotball.