KBK starter gatelag mandag

Gatelaget hadde planlagt oppstart i mars, men på grunn av Covid-19 måtte vi dessverre utsette til høsten. Mandag 14.september starter vi endelig opp og vi ønsker samtlige med interesse for tilbudet velkommen!

Gatelaget er et tilbud for alle som har eller har hatt utfordringer knyttet til rus og eller psykisk helse. Med mål om et bedre liv som vektlegger begrepene modighet, respekt, felleskap og glede. Tilbudet er rusfritt.

Foto: Leo Totev, Alf Rune Rolland, Gabriel Nygård, Marius Furseth og Conny Månsson.

KBKs gatelag er et samarbeidsprosjekt mellom Fotballstiftelsen, Kristiansund kommune og Kristiansund Ballklubb.

Gatelaget er først og fremst et dagtilbud for rusavhengige i Kristiansund og omegn som liker å spille fotball og ha det kjekt som lag. Gatelaget kan også være en arena for arbeidstrening og ett steg nærmere ordinært arbeid.

Hvorfor starter vi med gatelag?
Kristiansund Ballklubb ønsker å bidra i samfunnet med å gi rusavhengige et tilbud med fysisk aktivitet basert på teamkultur i tråd med KBK sine verdier. Vi ser et behov for meningsfylt aktivitet hvor spillerne kunne ha noe og se frem til og oppleve mestring.

Fotballen har en enorm kraft og den er inkluderende og engasjerende. Vi ønsker å bruke vår posisjon til å utgjøre en forskjell. Målet er å skape en bedre hverdag for utøverne.

Ideen om å utvikle gatelag i norske toppklubber ble først lansert i Fredrikstad i 2011 etter modell fra engelsk fotball. I dag er det 22 lag, de fleste i toppfotballen. Klubbene samarbeider med kommunene.

I dag er alle lag organisert gjennom Fotballstiftelsen (FS), et sentralt organ som har som formål å skaffe finansiering og ivareta sunn drift. Fotballstiftelsen er en ideell og nøytral stiftelse med utspring i klubbene tilknyttet Norsk Toppfotball, i samarbeid med Norges Fotballforbund.

Takknemlig og stolt over samarbeidet
- Fra Kristiansund kommunes side er vi meget takknemlige og stolte av at vi nå har inngått en formell samarbeidsavtale med KBK om etablering og drift av gatelaget. Dette samarbeidet vil bidra til et felles og positivt løft for både klubb, kommune og ikke minst for de menneskene som har interesse, evne og lyst til å være en del av byens engasjerende fotballmiljø og i «klubben i mitt hjerte, sa Svein Sivertsen, rådgiver ved enhet for psykisk helse og rus, Kristiansund kommune før oppstarten.

- Etableringen og samarbeidet knyttet til gatelaget styrker arbeidet både med og for mennesker som har ulike utfordringer når det gjelder rus og psykisk uhelse og vil være et viktig tiltak som kan bidra til en forbedret livskvalitet og samfunnsinkludering for deltakerne, mener Sivertsen

Trening to dager i uka
Vi trener to dager i uka, mandager og torsdager. Spillerne er på stadion fra kl.11.30 til 13.00 hvor vi starter med felles lunsj før trening. De får bruke fasilitetene som er her, og kommer tett på klubben. Trener for Gatelaget er Conny Månsson, i samarbeid med utviklingsleder Leo Totev.

En typisk mandag og torsdag
11.00: Alle møtes i Talgø Mathall. Kaffe og frukt.
11.20: Gjøre seg klar til trening. Genser ligger klart i ulike størrelse, også fotballsko kan lånes. KFK-hallen.
11.30: Treningen starter - tilpasses slik at alle kan være med.
12.30: Avslutning med kaffe, påsmurte baguetter og sosialt.

Hvem kan trene på Gatelaget?

• Personer som har eller har hatt utfordringer med rus.
  • Personer som er nøkterne på trening.
  • Personer som er over 18 år.
  • Personer som respekterer våre regler.
  • Vi ønsker både damer og menn velkomne.

Spiller Gatelaget kamper?
Gatelaget er ikke med i en serie, men spiller treningskamper og cuper i løpet av året mot våre samarbeidspartnere, vennelag og andre. To ganger i året samles alle gatelagene i Norge som er tilknyttet Fotballstiftelsen til mesterskap med innledende runder, sluttspill og bankett. Uttaket gjøres uken før avreise og spillere med flest oppmøter prioriteres. Et høydepunkt for mange.

Foruten tilrettelegging og organisering av to ukentlige treningsøkter skal gatelaget også være et sted hvor man får kjenne på samhold, fremgang og mestringsfølelse.

- KBK gleder seg til å ta fatt på et spennende prosjekt sammen med Kristiansund kommune og vise samfunnsansvar gjennom å skape en trygg mestringsarena for folk som trenger bistand i hverdagen. Over tid håper vi at gatelaget skal bidra til å hjelpe flere inn arbeidsrettet trening og føle tilhørighet et sted, sier Leonard Totev, utviklingsleder i Kristiansund Ballklubb.

Er dette noe for deg? Ta kontakt med:

Leo Totev - [email protected]  - 980 53 574

Marius Furseth - [email protected]913 10 710