Kjære KBK-venner

Vi er nå halvveis i den merkeligste fotballsesongen i klubbens historie.

Fram til 12. mars handlet alt om å glede seg til en ny sesong i Eliteserien, glede seg til at oppstart av KBK Kvinner skulle løfte klubben ytterligere, glede seg til å se spillere i KBK Utvikling ta nye steg og glede seg til at vi skulle starte Gatelag som tilbud til brukere som virkelig trenger «ei ekstra hånd».

Coronaen gjorde sitt til at alt ble satt på vent!

Ungdommene i KBK Utvikling har akkurat fått starte kampsesongen dog veldig amputert, breddefotballen for de over 19 år er fortsatt satt på vent og det samme oppstart av Gatelag.

Våre gutter i Eliteserien fikk etter hvert lov å trene uten kontakt, så trene med kontakt under et særdeles strengt smittevernregime. Etter hvert fikk man starte Eliteserien og med et ufattelig tett kampprogram og uten tilskuere (maks 200).

Vi har nå spilt 15 av 30 seriekamper og vi er nummer 6 på tabellen. Måten hele klubben har taklet situasjonen på har vært forbilledlig.

Her har man kun hatt fokus på det vi får gjort noe med, man har ikke tillatt seg å «slippe seg ned» og med Christian Michelsen i spissen har våre gutter nok en gang gitt norsk fotball en bekreftelse på at vi er å regne med i det øverste selskap.

Fattig, men rik
Selv i norsk målestokk er KBK en liten klubb, vi har ikke de største økonomiske ressursene, men vi har den beste humankapitalen man kan ønske seg.

Med KBK fikk regionen endelig noe som binder oss sammen. Folkeligheten og den menneskelige varmen som klubben utstråler er blitt vårt varemerke, vår styrke. Vi må alltid være best på det som ikke koster penger om vi fortsatt skal være en del av toppen i norsk fotball.

Vårt styre, våre frivillige, ansatte, spillere, trenere, publikum og Nordmøre forøvrig elsker prosjektet, VI ER LAGET FOR LIDENSKAP!

Vi savner dere
For undertegnede er våre hjemmekamper blitt noe av det jeg ser mest fram til i livet. Man våkner om morgenen og ser KBK-balkongflagg poppe opp rundt om i byen og som viser en hel by og region som er klar til å ta imot våre gjester.

På kampdag elsker jeg å kjøre meg en tur for å roe nervene. Jeg ser byens restauranter er fulle av mennesker iført KBK-drakter og skjerf, jeg ser trafikken begynner å ta seg opp fordi folk fra hele Nordmøre kommer inn til Kristiansund for å se kamp.

Jeg ser folkemasser bevege seg mot stadion, Slatlem Corner fylles opp, folk koser seg i Talgø Mathall, Møre Drift VIP og barn som aktiviseres i fan-zone. Floa som flør spilles over høyttaleranlegget, 4444 mørkeblå nordmøringer synger for full hals, «Står du i motvind så e æ her å»!

En kamp er ikke det samme uten dere tilskuere, rammen blir ikke den samme! Spillere, trenere og klubben forøvrig savner dere noe fryktelig, det er dere vi løper for og er til for å glede å gjøre stolte.

Fordeling av kampbilletter
Med bakgrunn i smittevern har man kun tillatelse til å slippe inn 200 tilskuere på våre hjemmekamper. Vi har i år solgt over 3500 sesongkort, hvordan skal vi fordele og håndtere dette uten å bli sittende igjen som tapere?

Vi har fått enkelte spørsmål i forhold til hvordan fordelingen/trekningen foregår i praksis. Det er selvsagt forståelig fordi alle vil så gjerne se laget i sitt hjerte i aksjon.

Etter signaler fra våre omgivelser og nøye vurderinger ble vi enige en fordeling pr kamp der Uglan fikk 75 plasser, klubben 25, samt at man trekker ut 100 av våre sesongkortinnehavere.

Uglan er verdens desidert beste supportere, de vil gi mest mulig lyd, de vil gi laget den beste energien i kampen om poeng. Supporterklubben har noen hundre medlemmer og med 75 plasser vil man ha relativt stor sjanse til å få være tilstede på kamp flere ganger om man er medlem i Uglan.

Klubben disponerer 25 plasser totalt, disse fordeles mellom hundrevis av frivillige, familie av spillere, ansatte osv. Videre har også klubben brukt noen av disse plassene for å glede mennesker og som trenger noe å se fram til i en vanskelig tid. Personer i sorg eller med store utfordringer i hverdagen har fått en telefon fra klubben og der de har fått et lite lysglimt i en ellers vanskelig tid.

Elektronisk trekning
Når det gjelder de 100 som blir trukket ut, foregår dette ved at vi bruker et elektronisk system. Om vedkommende som trekkes ut har flere enn ett sesongkort får vedkommende to plasser. Å gå på kamp sammen med familie og venner er noe man ser fram til.

Vi har bedrifter som har opp mot 80 sesongkort og også private som har opp mot 10. Om en person som har 10 sesongkort trekkes ut i en kamp, har man da kun 8 kort med i trekningen ved neste kamp osv. Hvordan bedrifter håndterer utvelgelse internt, eller hvem vedkommende som trekkes ut til kamp inviterer med seg er klubben uvedkommende.

Vi setter ingen krav til personlig oppmøte for de som trekkes ut, men den som bruker vinnerkortet må ha dette med som legitimasjon ved oppmøte. Enkelte som trekkes ut har gitt plassene tilbake til klubben eller Uglan. Praksisen er slik at et sesongkort kun kan benyttes en gang.

Ved at enkelte har private kort, jobber i et firma som har sesongkort, er frivillig i KBK, medlem i Uglan osv kan man oppleve at enkeltpersoner har fått være tilstede på flere kamper og uten at klubben har kontroll på dette.

Vi er veldig lei oss for alle vi må skuffe, men håper dette var oppklarende for de fleste. Man håper selvsagt at det etter hvert åpnes for ytterligere tilskuere, men enn så lenge vil man fortsette samme praksis. Vi gleder oss til hver trekning og det gir enorm energi å ringe de glade vinnerne.

Vi takker alle som har tålmodighet med klubben i denne vanskelige tiden, selv om vi må skuffe mange når det gjelder tilstedeværelse på stadion håper vi at man gleder alle med de fantastiske resultatene som oppnås.

Med sportslig hilsen

Kjetil Thorsen