Lagarbeid ga brennhet seier 1. advent

KBK snudde kampen mot Strømsgodset og vant etter to straffer og én utvisining i 2. omgang.

I det vi gikk inn i adventstiden gjestet Drammenslaget Strømsgodset Kristiansund stadion. Drammenserne lå før kampen på den utsatte kvalikplassen, og var i desperat poengnød. Etter en litt tung periode med fem kamper uten seier, slo KBK tilbake sist helg med en god kamp mot Mjøndalen og fortjent 1-0 seier. Hjemmeseier smakte virkelig godt, og vi håpte på en gjentakelse i kveld. En flott høstkveld med flomlys og 6° i luften lagde en flott ramme for kampen.

Gjestene setter 0-1
Allerede i det 2. spilleminutt trodde vi på stadion at Faris hadde satt inn 1-0. Men skuddet gikk i nettveggen, etter innlegg fra Pelle. I stedet var det Godset, ved Mawa, som tok ledelsen 1-0 etter et fint gjennomspill. Vi hadde da spilt 5 minutter. Etter scoringen førte KBK mye av kampen, og skapte noen neste muligheter. Venstresiden med Aasbak/Skarsem var spesielt livlige. Midtveis i omgangen slo Aasbak et presist innlegg til Faris. Headingen fra 8 meter ble imidlertid for svak, og godset keeperen fikk en enkel jobb.

KBK hadde mye ball, og kom til noen gode innlegg. Vi hadde også gjentatte forsøk på å spille Faris gjennom i bakrom. Dessverre manglet det litt på presisjonen. Strømsgodset satset på raske kontringer, men forsvaret vårt hadde stort sett god kontroll. Lagene gikk til pause med 0-1 til bortelaget.

Straffe! 1-1
Det var et aggressivt KBK lag som kom ut i andre omgang. Godset ble presset bakover og det var meget fortjent da KBK ble tildelt straffe i det 56. spilleminutt.. Skarsem skar inn fra høyre, presset seg foran godset forsvareren som felte Skarsem. Pelle var sikker fra 11 meteren da han fintet keeper til venstre og satt ballen sikkert ned i venstre hjørne. Fortjent 1-1.

KBK fortsatt å sette press på Strømsgodset, og kom til flere muligheter, uten at det ble veldig farlig foran godset keepere. Etter ca. et kvarter ut i omgangen kom Pelle til en brukbar skuddmulighet, men dessverre rett på keeper.

Straffe! 2-1
Så i det 67. spilleminutt dro Pelle seg inn i sekstenmeteren og ble felt. Dommeren blåste i fløyta og pekte mot straffemerket - et korrekt idømt straffespark. Pelle tok det selv, og satte det like kontant til høyre for målvakten. Toppscoreren sitt 23 mål for sesongen, og dermed 2-1 til hjemmelaget. Kort tid etterpå var gjestene farlig frempå med et innlegg, men headingen ble mesterlig reddet av McDermott.

Michelsen gjorde to bytter når vi passerte 73 minutter. Inn kom Hopmark og Kalludra, ut gikk Diop og Faris.

I det 80. minutt var Pelle farlig frempå igjen. Han ble nydelig spilt igjennom av Kalludra, men skuddet endte i nettveggen. Rett etterpå fikk Psyché sitt andre gule kort, og dermed rødt. Michelsen satte inn Furu, ut gikk Sørli. Med 5 minutter igjen erstattet Askar Pellegrino.

Det ble lagt til fem minutter ekstra spilletid, og det var Strømsgodset som med en mann mer presset på for utligning. Alle de 600 på tribunen hjalp Laget for Lidenskap, og KBK spillerne forsvarte seg mesterlig. Det var meget fortjent da dommeren blåste av kampen og det endte 2-1 til hjemmelaget.

Banens beste spiller
Skarsem ble fortjent kåret til kampens beste spiller, men det er også på sin plass å hylle Norges beste supportergruppe Uglan som sang i samfulle 95 minutter. Takk for innsatsen!

I neste serierunde drar laget til Østfold for å møte Sarpsborg 08 allerede onsdag 2. desember.

Lagoppstilling:

1 Sean McDermott