Nasjonale turneringer for unggutta

Stor aktivitet på den nasjonale arena for de yngre guttene i NEAS Akademiet

Gjennom KBKs posisjon som toppklubb er vi invitert til å stille med lag på norsk toppfotballs årlige turneringer i aldersklassene 12-16. Med unntak av yngste trinn så arrangeres det to turneringer per årskull hver sesong. Lagene som stiller har derimot ulikt utgangspunkt. Noen stiller med rene klubblag, andre med sonemodell (akademi - slik som oss), og noen velger å stille med rene kretslag. Det gir selvsagt utslag på resultatene, men det viktigste med disse tiltakene er å gi spillerne en pekepinn på det nasjonale nivået for landets jevnaldrende.

Vi stilte for første gang opp på NTF-turneringer i 2017, da kun med et G16-lag. Det var en utelukkende positiv opplevelse. I 2018 deltok vi på G13 (Trondheim vår, Lillestrøm høst) og G15 (Jessheim vår, Drammen høst). G13 vant B-sluttspillet begge helger, mens G15 endte opp med å vinne vårturneringa til Ull/Kisa.

I 2019 stiller KBK på 5 tiltak. G16 har nettopp unnagjort sine to, mens G14 skal til Stavanger i oktober samt G12 til Stabæk i september.

Helga 6.-7.april reiste G14 til Skien og G16 til Bergen på NTF-turneringer. Førstnevnte lag reiste med 17 spillere hvor samtlige hadde tidligere deltatt på slike turneringer. Det vises godt på hvordan spillerne evner å prestere samt restituere mellom kampene. Fly og buss er også en spennende utfordring, men nå virker spillerne til å ha erfaring og modenhet til at det ikke påvirker hvordan vi fremstår på banen. Odds BK skal samtidig ha mye skryt for et velsmurt arrangement på Skagerak Arena. Innkvartering, måltider og kampavvikling var strålende for oss som deltakerklubb. I tillegg viste været seg fra sin beste side i Skien.

Når det kommer til kampene møtte vi Aalesund, som valgte å stille med kretslaget fra Sunnmøre, i første match. Det ble som forventet en tøff match hvor vi la opp til god defensiv organisering og prøve å utnytte dødballer og kontringer. Vi skapte ikke all verden, men det gjorde heller ikke sunnmøringene. Kampbildet var preget av mye ball til Aalesund på deres halvdel, men få gjennombrudd. Et velplassert langskudd 5 minutter før full tid sikret derimot seier til Sunnmøre. Ikke ufortjent, men litt bittert ettersom gutta våre hadde utført kampplanen etter punkt og prikke.

I kamp to møter vi Mjøndalen på Skagerak Arena. Her dominerer vi spill og sjanser i samfulle 2 x 25 minutter. Likevel slurves det i bakre rekker ved flere anledninger, noe som bruntrøyene utnytter effektivt. Vi kommer tilbake to ganger, men fortsetter å gi MIF enkle muligheter foran mål. Kampen ender med et skuffende tap hvor gutta får ekstremt dårlig betalt for jobben som legges ned.

Søndag møter vi Ull/Kisa, et lag vi har møtt to ganger tidligere (i 2018). Et fyrverkeri av en kamp ender med 5-4 seier til oss, med den avgjørende skåringen 3 minutter på overtid. Her også er motstander uhyre effektiv, i en kamp vi vinner sjansestatistikken 15-5. Gledesrusen over å komme tilbake gang på gang og til slutt vinne var elektrisk!

I siste match møter vi Skeid, et fysisk tøft lag som prøver å kjempe oss ut av stilen. Igjen er vi spillemessig best, men ineffektive foran mål. Skeid skårer på sine to sjanser, mens vi skårer på kun en av ti. Nok en gang får vi en påminnelse om viktigheten av kynisme i begge bokser, noe som blir avgjørende i to av helgas kamper vi absolutt burde ha vunnet. Vi reiser hjem med en klar plan om hvordan vi skal forbedre oss til Stavanger i oktober.

G16 returnerte til eliteturnering kun 3 uker etter den forrige. Den endte med hele fire av fire uavgjortkamper mot henholdsvis Brann, Vålerenga, Sandnes Ulf og Lillestrøm. Denne helga ble tøffere resultatmessig med 1 uavgjort og 3 tap. Laget hadde derimot en spillemessig bedre prestasjon enn på Jessheim hvor vi slet med å etablere gode angrep. I fotball er det ofte slik at når man jobber for å kompensere for en ting så åpner andre utfordringer seg. I Bergen fremsto midtbanen bedre med mer fremoverrettet angrepsspill, noe laget hadde øvd på i forkant. Dessverre så ble forsvaret utfordret med ubalanse og undertall som endte i flere baklengs. Men det er dette det handler om. Ingen sa at det var lett å gjenskape gode prestasjoner. Nå handler det om å suge til seg lærdommen og tråkke til på trening frem til neste kamp!

Resultater NTF-eliteturneringer

G16 - Bergen

KBK - Sandnes Ulf 0-3

Mjøndalen - KBK 1-1

KBK - Odd 1-3

Start - KBK 3-0

-------------------------------------------------

G14 - Skien

KBK - Aalesund 0-1

Mjøndalen - KBK 4-2

KBK - Ull/Kisa 5-4

Skeid - KBK 2-1

Nok ei helg med erfaring og referanser er over for disse 36 spillerne fra hele Nordmøre.

Nå venter treningshverdagen hjemme, og oppstarten av lokale serier.

Vi ønsker å takke Clausenengen, Kristiansund FK, Dahle, Frei, Nordlandet, Averøykameratene, Batnfjord, Eide og Sunndal for lån av spillere.

Landslagsuttak for Oskar Siira Sivertsen

Oskar Siira Sivertsen er nok en gang tatt ut G15-landslaget

Oskar Siira Sivertsen er inne blant landets beste 15-åringer.

Landslagstrener Jan Peder Jalland har tatt ut troppen til turnering i Østerrike/Slovakia/Italia. Og her er altså KBK-spilleren med.

KBK gratulerer så mye med uttaket.

VI ER LAGET FOR LIDENSKAP! ⚽⚽⚽