Poeng glapp tross hardt arbeid

Det ble tap mot serieleder Bodø/Glimt i kveldens hjemmekamp, til tross for hardt og godt arbeid av KBK.

Kalenderen viste 1. november og Norges beste lag, Bodø Glimt, gjestet Kristiansund stadion. Et lag KBK har til gode å slå. En fantastisk ramme for kampen med 13°, flomlys og et Uglan i deilig høstform. Det eneste som savnes er 4444 engasjerte nordmøringer innenfor portene, men de 600 heldige tilstede koste seg.

Og for en start på kampen det ble. Kampuret viste kun 5 minutter da Psyché brøt en pasning midt på egen banehalvdel, og forserte noen meter. Han så Pelle på et glimrende gjennombrudds løp, og spilte en fantastisk pasningen. Alene igjennom var Pelle sikker og satt den utagbart forbi en utrusende Glimt keeper. Toppscoreren sitt 20. eliteseriemål og 1-0 til KBK!

I det 15. spilleminutt fikk KBK frispark på venstre side midt på Glimt sin banehalvdel. Aasbak slo frisparket hardt inn i feltet og Sørmo kom til en avslutning. Dessverre traff det harde skuddet kun tverrliggeren. 5 minutter senere var Bodø Glimt farlig frempå. Innlegget fra venstre førte til en brukbar mulighet, men hodestøtet gikk rett på McDermott.

Kampen var relativt jevnspilt, men Bodø Glimt med noe mer ballinnehav. Mens Glimt i større grad spilte på tvers, så var KBK mye mer direkte og satset på raske kontringer så snart de vant balle. I det omgangen var cirka halvspilt var det offensive Sørmo som fikk slått et farlig innlegg fra høyre. Avslutning fra Bye ble dessverre ufarlig.

Så i det. 29. minutt kom utligningen. KBK slet med å spille seg ut av det høye presset til Glimt, og skuddet fra 10 meter var hardt og gikk under McDermott. Dermed 1-1.

Etter 36. minutt var duoen Sørmo – Bye frempå igjen. Sørmo la inn fra venstre og der dukket Bye opp på første stolpe. Stupheadingen endte dessverre til side for mål.

Ett minutt inn i overtiden fikk gultrøyene straff. Psyché skulle klarere et hjørnespark, men traff benet til en Glimt spiller. Straffen ble satt hardt i nettaket, utagbart for McDermott. Dermed endte omgangen 1-2 til bortelaget. Et pauseresultat som KBK ikke var fornøyd med da hjemmelaget skapte de fleste og største sjansene.

KBK startet andre omgangen offensivt og presset Glimt. Omgang var kun to minutter gammel da Bye stormer nedover venstresiden og kom til en avslutning på hjørnet av 16 meteren. Det harde skuddet blir slått til corner av Glimt keeperen. I det 52. spilleminutt var det Glimt som kom på en meget farlig overgang. Aasbak mistet ballen og Glimt kom tre mot en. Alene mot McDermott var det imidlertid McDermott som gikk seirende ut av duellen, og kun hjørnespark til Bodø Glimt.

Coly fikk en fikk brukbar mulighet i det 65. minutt. Et hjørnespark ble stusset videre, og på bakerste stolpe fikk vår kaptein avsluttet fra fem meter. Skuddet på halvspretten gikk dessverre over mål. Trener Michelsen gjorde de to første byttene når det gjensto cirka 20 minutter av kampen. Faris og Pål Erik Ulvestad erstattet Sørli og Skarsem.

Faris ble spilt nydelig igjennom av Pelle i det 79. spilleminutt. Dessverre gikk avslutningen, fra nesten død vinkel, til side for mål. I det 78. spilleminutt var de samme to igjen involvert. Og som sist var det Pelle som slo gjennom til Faris, men skuddet ble blokkert. Men på den påfølgende corneren dukket Bye opp og nærmest stupheaddet ballen i mål! 2-2 og en fortjent utligning til hjemmelaget. Umiddelbart gjorde Michelsen to nye bytter da Aasbak og Sørmo ble erstattet av Furu og Askar.

4 minutt før slutt ble Pelle spilt nydelig gjennom av Bye, men avslutningen ble dessverre reddet av en utrusende Glimt målvakt.

Når vi hadde spilt 88 minutter kom seiersmålet til Glimt. Et innlegg fra høyre ble enkelt satt i mål av Glimt spilleren. Rett etter scoringen gjorde hjemmelaget sitt siste bytte når Noah Solskjær fikk sin Eliteseriedebut da han erstattet Kalludra.

Kampen endte med 2-3 seier til bortelaget. KBK kan være fornøyd med spillet, men følte seg nok snytt for poeng. Det hadde ikke vært ufortjent med ett eller tre poeng til hjemmelaget. Vi møtte imidlertid et meget godt lag, og nettopp evnen til å avgjøre jevne kamper kjennetegner en seriemester. I neste serierunde 8. november tar vi turen over Furset fjellet for å møte nabo Molde på Aker stadion. Neste hjemmekamp spilles 22. november da vi tar imot bruntrøyene fra Mjøndalen.

Lagoppstilling:

1 Sean McDermot