Poengdeling etter straffe i siste minutt

Lokaloppgjøret mellom Kristiansund og Molde endte 2-2 etter sikker straffe av vår midtbanegigant Andreas Hopmark i siste ekstraminutt. Mer spennende kan det ikke gjøres!

Med to seire og to uavgjorte kamper har KBK sin beste sesongstart i Eliteserien, og innehar tredje plassen på tabellen. I kveld tok vi imot tabelltoer Molde til toppoppgjør på Kristiansund stadion. Med fjorårets 3-2 seier godt i minne gledet vi oss til et intenst lokaloppgjør.

KBK tar tak i kampen fra start og vinner de fleste duellene. Livlige kanter med Sørli og Pelle skaper trøbbel for Moldes backer. Første 10 minuttene kommer vi til noen nestensjanser, men uten at vi får til et skikkelig skudd på mål. Etter hvert kommer Molde mer med i kampen og når vi har spilt et kvarter skaper de sin første farlige sjanse, etter at Coly ble presset. Skuddet går imidlertid utenfor.

Keeperbytte i 21. minutt
I det 21. spilleminutt blir vi tvunget til å gjøre vårt første bytte. Mbaye blir skadet i en situasjon på et hjørnespark og må forlate banen. Inn kommer Erik Holmen Johansen.

Utover omgangen fortsetter vi vårt gode angrepsspill med gode kombinasjoner og trekantspill, ofte med Kalludra og Pellegrino involvert. Vi er sterke i den defensive delen av spillet der vi er godt organisert, gode i duellspillet og bryter ofte Molde i midtbaneleddet. Molde viser sine kvaliteter med raskt kombinasjonsspill og hurtig spill i lengderetningen, og kommer til noen nestensjanser de også.

På overtid får vi en overgangsmulighet etter at Molde har stått høyt med hele laget. Dessverre klarer vi ikke å utnytte muligheten, og sjansen renner ut i ingenting. 4 minutter inn i overtiden får vi vår kanskje største sjanse. Vår gode venstreside skaper på nytt vanskeligheter for Molde og innlegget fra Kalludra er presist til Kastrati, som fra 17 meter skyter hardt. Dessverre får keeper fistet den over til hjørnespark. Omgangen er over og stillingen 0-0.

KBK tar ledelsen
Andre omgang starter med at Molde har mye ball, uten at de klarer å skape farligheter. Men så skjer det for KBK! I det 52 .spilleminutt slår Pål Erik Ulvestad en lang og presis pasning i bakrommet. Pellegrino er på at fantastisk løp og presser seg foran Moldes midtstopper Bjørnbak. Alene igjennom gjør han ingen feil og setter ballen kontant og utagbart i mål. Fortjent 1-0 til KBK!

Etter scoringen fortsetter vi å angripe, men etter hvert tar Molde på nytt over mye av banespillet. Men uten at de klarer å skape mer enn et par hjørnespark. KBK ligger veldig bra i ramma, med korte avstander mellom leddene og spillerne.

I det  64. spilleminutt angriper Molde fra høyre og Bjørnbak får lagt igjen til Hussain som fra 18 meter skyter via Coly og i mål. Holmen Johansen er sjanseløs på skuddet som forandrer retning etter at ballen treffer Coly. Dermed er vi like langt og 1-1.

Molde fortsetter med mye ballinnehav, men sliter med å skape målsjanser på et godt organisert og hardtarbeidende KBK. I det 73. min går imidlertid Molde opp i ledelsen. Et hjørnespark blir slått på første stolpe, går gjennom feltet og treffer en uheldig Pål Erik Ulvestad og i mål. Dermed står det 1-2. KBK gjør et dobbeltbytte der Amin Askar og Bendik Bye kommer inn for Sondre Sørli og Liridon Kalludra.

I det 78. min. gjør trener Michelsen et nytt dobbeltbytte for KBK. Ut går Aasbak og Pellegrino, inn kommer Erlend Sivertsen og Pemi Faris.

Sluttsport redder poeng
De siste 5 min klarer KBK og produsere en sluttspurt. Vi kommer på noen gjennomløp og får et par dødballer, men uten at vi klarer å skape de helt store sjansene. Men så, 4 min inn i overtiden blir Kastrati lagt ned inne i Molde sin 16 meter. Straffe! Vår egen Andreas Hopmark, som for øvrig ble stemt frem som dagens KBK spiller, trer frem og tar ansvar. Aldri har det vært så stille på stadion som sekundene rett før Andreas løper mot ballen. Han finter ut keeper, og setter den iskaldt til høyre. 2-2! Såååå fortjent! Dermed ender kampen 2-2, og vi er fortsatt ubeseiret i årets serie.

I store deler av kampen var KBK det beste laget, og det var meget fortjent at vi klarte å berge ett poeng. Mange av oss mener nok at vi hadde fortjent alle 3. Vi gleder oss til fortsettelsen, der vi først skal til Drammen og møte Godset på Marienlyst stadion allerede søndag 5. juli.

Lagoppstilling:
30       Serigne Mor Mbaye
3         Christoffer Aasbak
5         Dan Peter Ulvestad (K)
19       Aliou Coly
22       Bent Sørmo
7         Sondre Sørli
23       Pål Erik Ulvestad
6         Andreas Hopmark
10       Liridon Kalludra
11       Flamur Kastrati
9         Amahl Pellegrino