Sesongens første tap

Kveldens oppgjør mellom Kristiansund Ballklubb og Stabæk endte med tap for hjemmelaget. Her kan du lese referat fra kampen, skrevet av Tor Nygaard.

I kveld var det Stabæk som gjestet Kristiansund stadion i den syvende serierunden. Et KBK-lag stinne av selvtillit og fortsatt ubeseirede håpet å fortsette rekken av kamper uten tap. KBK stiller med én av Eliteseriens heteste spillere, Amahl Pellegrino, fra start.  Pelle har smått utrolige 7 scoringer hittil. Det er også hyggelig å kunne ønske tidligere KFK og KBK spiller Jesper Isaksen tilbake på Kristiansund stadion. Vi håper ikke han og Stabæk lykkes under kveldens kamp, men vi  ønsker Jesper lykke til videre i Stabæk drakta.

Kampen åpner jevnspilt med to lag som slår mye langt. Stabæk kommer til den første sjansen i det 5. spilleminutt. På frisparket fra 27 meter gjør Mbaye en fantastisk redning og får slått ballen via stolpen og til corner. Den ender i ingenting.

Så i det 10. spilleminutt er det offensive Bent Sørmo som fikst spiller vegg med Liridon Kalludra. Alene gjennom er han iskald og setter den utagbart under en utrusende keeper. Dermed 1-0 til hjemmelaget!

Men kun 2 minutter senere er gjestene på besøk inne i KBK sin sekstenmeter og får straffe. Mbaye er på straffa, men klarer dessverre ikke  å hindre scoring. Dermed 1-1 på Kristiansund stadion.

Etter scoringene var kampen jevnspilt. Sakte men sikkert tok imidlertid KBK mer og  mer over banespillet og kom til noen nesten sjanser. Nærmest var kaptein Ulvestad på en corner i det 28. spilleminutt. Han rager høyest i luften og header knallhardt, dessverre bare like utenfor. Akkurat idet vi passerer 30 minutt spilletid er det Stabæk  som er farlig frempå. Mbaye feilberegner ute i feltet og med åpent mål setter Stabæk ballen i tverrliggeren.  Siste kvarteret er kampen igjen jevnspilt og omgangen ebber ut med 1-1.

To hardtarbeidende lag
Andre omgang starter slik den første endte. To hardtarbeidende lag, der ingen av lagene klarer å kjempe til seg et overtak. Stabæk får den første sjansen etter 50 spilte minutter, men skuddet fra 20 meter går rett på Mbaye. Deretter er det KBK som klarer å sette press på Stabæk, men uten at det blir veldig farlig. I det 57. spilleminutt blir Skarsem felt like utenfor sekstenmeteren. Sondre tar frisparket og skyter, men rett på Stabæk sin keeper.

Det vil seg ikke helt for hjemmelaget. Det mangler litt på den siste tredjedelen og ass. trener Hoseth roper ”tempo, tempo” fra sidelinjen. Trener Michelsen gjør et trippelbytte i det 67. Spilleminutt da Askar, Diop og Bye, kommer inn for Kastrati, Skarsem og Sørli. Fantastisk å se gode Mido tilbake i KBK drakta!

Det er KBK som er det førende laget siste 20 minuttene, og presser Stabæk. Men i det 73. spilleminutt er det Stabæk som kommer på en farlig overgang. De spiller seg alene gjennom, men Mbaye kommer ut og gjør en fantastisk redning.

KBK etablerer mye spill på Stabæk sin banehalvdel, og nærmer seg scoring. I det 79. spilleminutt er det nesten for hjemmelaget. Skuddet fra Hopmark blir imidlertid reddet og kun hjørnespark. Etter 83 minutt kommer Coly inn for Sørmo.

Gjestene tar ledelsen
I det vi har passert 87 spilte minutter kommer Stabæk på en ny god overgang. Psyché klarer ikke å stoppe Stabæk spilleren og fra skrått hold setter han ballen hardt i nettaket, utagbart for Mbaye. Dermed står det 1-2 til gjestene.

Tross spillemessig overtak, og til tider et stort press inne i Stabæks sekstenmeter klarer vi ikke å omsette overtaket i  scoringer. I det 89. minutt gjør KBK sitt siste spillernytte da Erlend Sivertsen blir erstatt av Faris. Dessverre blir det ikke flere mål og sesongens første tap er et faktum.

Allerede førstkommende onsdag har KBK har ny kamp. Da reiser vi nordover til Aspmyra stadion og møter serieleder Bodø/Glimt som er i kanonform. Neste hjemmekamp er søndag 19. juli da vi tar imot Vålerenga.

Lagoppstilling:

30       Serigne Mor Mbaye
15       Erlend Sivertsen
5         Dan Peter Ulvestad (K)
4         Christophe Psyché
22       Bent Sørmo