Takk, Ole Gunnar!

Kjetil Thorsen har skrevet noen ord om betydningen og oppbygningen av storkampen mot Manchester United

Denne uken for nøyaktig førti år siden, ble jeg kjent med og traff Ole Gunnar for første gang.

Jeg var 10 år og keeper på Clausenengens lilleputtlag som deltok i Jonsered Cup i Gøteborg.

Det er enkelt å huske årstall og dato fordi min yngste søster Sissel ble født hjemme i Kristiansund den 21.juli 1979, mens jeg var på cup i Sverige.

Ole Gunnars far, Øyvind Solskjær var en av lederne på turen og jeg husker at han var ansvarlig for oppvarmingen før kampene.

Oppvarmingen var særdeles inspirert av bryteøvelser, så mye av energien ble brukt før kampene begynte!

Jeg husker Ole Gunnar var med, han var seks år og ble fort vår maskot som bidro med godt humør og han ble raskt en av oss gutta som var noen år eldre.

Jeg mener å huske at vi gikk til sluttspillet og tapte for Donn i kvartfinalen.

4-5 år senere arrangerte jeg Røssern – Cup sammen med en del kamerater og her kom det påmelding fra et lag ved navn Brunsvika Sportsverein, men spillende manager Ole Gunnar Solskjær.

I voksen alder var jeg så heldig å få spille sammen med Ole Gunnar på CFKs a-lag i noen år.

30.juli 2019 møtes Kristiansund BK og Manchester United på Ullevaal Stadion.

Undertegnede som daglig leder i KBK og Ole Gunnar som manager for en av verdens største og mest populære fotballklubber og uten sammenligning forøvrig!

03.mars i år klarte Ole Gunnar og Manchester den bragden det var å slå ut Paris SG i Champions League.

Neste morgen satt jeg sammen med min kone Kari ved frokostbordet og samtalen dreide seg som så ofte om fotball.

Nå må vel Ole Gunnar få jobben fast i Manchester sa jeg, tenk om vi en gang får spille mot Manchester United.

Send han en sms da vel sa Kari, du får i verste fall bare et nei!

Få sekunder etterpå kommer det melding fra Ole Gunnar med «tommel opp».

Noen uker senere er vi med på KBKs treningsleir i Marbella og telefonen ringer.

Det er Ole Gunnar som er på tråden.

Vi kan spille kamp mot KBK i Oslo i slutten av juli om dere ønsker sier Ole Gunnar.

Følelsen av å få en slik telefon var overveldende og plutselig var det en realitet, Kristiansund Ballklubb skal spille mot Manchester United på Ullevaal Stadion foran 28000 tilskuere.

Selv om det er viktige gjøremål og hendelser i en klubb som KBK hver eneste dag og uke, er det uansett slik at tanken på ovennevnte har ligget i bakhodet hver eneste dag i månedsvis nå.

Det var stort å få offentligjøre dette både i egen klubb og omgivelser forøvrig.

At Ole Gunnar er nordmøring og kristiansunder er selvsagt en medvirkende årsak til at klubben nå får denne mulighet.

Men det er også en annerkjennelse til alle som har jobbet for fotballen på Nordmøre, Kristiansund og KBK i en årrekke.

Annerkjennelse for at KBK er blitt en av landets beste klubber og som i tillegg utstråler alle de gode verdier som vi nordmøringer ønsker å stå får, verdier som også Ole Gunnar er den beste ambassadør for.

Jeg har vært heldig med mye i livet og noe av det største er vel å få være daglig leder i Kristiansund Ballklubb.

Folkelighet og ydmykhet er noe både klubb og undertegnede setter høyt.

Allikevel har jeg for første gang i mitt liv brukt min kraft som daglig leder i klubben til å oppnå noe.

Når avtalen med United ble inngått var det et stort ønske fra meg om at mitt barnebarn skulle få være maskot på Ullevaal.

Joakim er bare 14 måneder gammel og blir en av 22 maskoter som entrer banen sammen med spillerne.

De øvrige maskotene er mellom 6 og 12 år, men det får nå stå sin prøve.

Bekymringen er selvsagt om han makter å gå fort nok, om han blir redd og ikke vil bli med lagene ut på banen!

Bare 14 måneder gammel skjønner han nok heller ikke hva han skal være med på, selv om jeg har fortalt han det hver dag siden det ble bestemt.

Om han ikke skjønner hvor stort dette er når dagen kommer skal jeg sørge for at det blir tatt noen bilder som jeg kan vise han om 5 år, 10 år, 20 år, da vil han forstå hvilken enorm opplevelse dette har vært.

I skrivende stund er det elleve dager til kampen på Ullevaal, om få dager drar familien på ferie til Frankrike, før turen går direkte fra Paris til Oslo og kamp.

Jeg gleder meg til ferie, men jeg vet at tankene hele tiden vil dreie seg om hva som skal skje i Oslo.

Tanken på at Karl Johan vil være mørkeblå, at hundrevis av nordmøringer møtes på Oche Bar til vorspiel, at ca 5000 nordmøringer farger Ullevaal mørkeblå, DET E VI SOM E FRA KRISTIANSUND rungende ut over hele hovedstaden.

Kristiansund Ballklubb er femten år med sammenhengende resultatforbedring og er med det symbolet på hva vi nordmøringer kan få til om vi står samlet og drar tauet i samme retning.

Klubben har skapt stolthet, tilhørighet, glede og optimisme over hele Nordmøre.

Vi har gjort oss fortjent til denne kampen og det er mange grunner til at nettopp vi har fått denne muligheten, men den største grunnen er selvsagt Ole Gunnar, vår Ole Gunnar!

Da er det bare å glede seg til kamp, jeg vet det vil bli umulig å holde tårene tilbake når lagene entrer banen, men som Ole Reidar Gregersen bruker å si, man er ikke skikkelig mannfolk om man ikke har evnen til å gråte!

Ser dere på Ullevaal, vi skal hedre Nordmøre, Kristiansund Ballklubb og Ole Gunnar Solskjær.

Har du fortsatt ikke sikret deg billett? Se våre hjemmesider:
Kjøp billett til kampen HER

thorsenbarnebarn
Kjetil Thorsen og barnebarnet Joakim, som snart skal være maskot mot en av verdens største fotballklubber når KBK møter Manchester United på Ullevaal stadion.