Klart for 2021-sesongen

Utviklingsavdelingen starter året med ny organisering og nytt trenerteam.

Vi har tilbakelagt en annerledes sesong for våre gutte- og juniorspillere. De yngste fikk konkurrere i kretsserien for G19 og fylkesserie for G16. De eldste startet året med nasjonale kamper mot Viking og Mjøndalen i februar, men da landet stengte ned i mars ble det full stopp. På høsten fikk juniorene spille 12 kamper mot våre fylkesrivaler i Molde, Aalesund og Hødd. Verdifull matching for et historisk ungt juniorlag i KBK hvor stammen i laget var 16-17 år. Det ble dessverre ingen seniorsesong for rekruttene da serien aldri kom i gang. Dette ble et stort savn da dette er en utmerket arena å spille sammen med reservene på A-laget.

I årets siste treningsuke ble enkeltspillere hedret med priser.

Årets Akademispiller: Andreas Bakeng-Rogne (2004)

Årets Nykommer: Marius Weidel (2005)

Årets Bauta: Andreas Bakeng-Rogne

Årets Toppskårer: Marius Weidel

Utviklingsleder Leo Totev deler ut priser til Marius og Andreas, begge tidligere Frei FK.

Til tross for utfordringer med smittevern, garderobeløsninger og koronaball kom vi helskinnet gjennom året. Mange har opplevd stor sportslig fremgang og klart å øke gleden og motivasjonen med å spille fotball. Med unntak av pålagt stans i lagstrening i mars og april har lagene holdt hjulene i gang hver dag helt til årsslutt. Nå ser vi frem mot et mer normalt 2021.

Et nytt år fører til noen endringer i måten vi organiserer oss på. Vi slår sammen de to treningsgruppene og reduserer fra 45 til 30 spillere. Kamparena blir fortsatt nasjonal G16, nasjonal G19 samt 4.divisjon. I den førstnevnte serien er det tillatt med hospitanter som betyr at flere kan fortsette sin utvikling i moderklubben sin uten å melde overgang til toppklubb. Stammen vil fortsatt bestå av gutter som trener daglig sammen. I de to eldste seriene må derimot alle være innmeldt i KBK for å være spilleberettiget. Det er lagt opp regionale ligaer for både gutte- og junior i januar til mars hvor vi spiller mot Tromsø, Bodø Glimt, Rosenborg, Molde og Aalesund. Deretter starter de ordinære nasjonale ligaene fra april av hvis myndighetene tillater dette.

Lars Helge Høvik mottar heder av Leo Totev og Eirik Ranheim

I trenerteamet rundt lagene blir det også noen endringer. Anders Særvold og Eirik Ranheim er hovedtrenere med ansvar for hvert sitt lag, med delt ansvar i treningshverdagen. Ola Bø Nyland er ny spillerutvikler med ansvar for individuell utvikling og rolletrening på tvers av lagene. Ola fortsetter også i sin rolle som lærer/trener for skolegruppa ved Atlanten som sørger for god oppfølging av våre elever der. Eirik Andersen er ansatt som fysisk trener med ansvar for skadeforbygging, monitorering av belastning og fysisk utvikling. Espen Næss fortsetter som keepertrener, nå med ansvar for keeperne i både gutte- og junioralder. Sander Nyland fortsetter i sin delte funksjon mellom A-lag og rekruttlag som toppspillerutvikler hvor han har ansvar for hospitering og de yngste spillerne på A-laget. Sander Nyland har også delt kamplederansvar på KBK2 og deltar ukentlig på treningene med rekruttgruppa. Utviklingsleder Leonard Totev er administrativ ressurs for trenerteamet og lagene, og har operativt ansvar for tilrettelegging og logistikk. I sum tror vi på en ny modell hvor vi har mer tid til enkeltspilleren og krav til kvalitet i hverdagen.

Steinar Veiset

De i trenerteamet som takker av er Steinar Veiset (assistent KBK2/G19), Ole Bævre (keepertrener KBK2/G19), Kjetil Sørvik (G16) og Andrea Betten (fysio KBK2/G19). Samtlige har vært en stor ressurs for klubben og vi er utrolig takknemlige for arbeidet og entusiamen de har levert fra dag 1 i jobben. Veiset, Bævre og Betten har holdt sine engasjement siden januar 2019, mens Sørvik var engasjert fra januar til august 2020. I tillegg har Lars Helge Høvik ønsket å trappe ned fra og med neste år etter mange års engasjement i rekruttlag, akademi og sist KBK kvinner. Høvik har vært en uvurderlig ressurs som har satt sine spor gjennom høy standard til kvalitet og positivitet. Mange barn og unge har vært heldige nok til å oppleve dette gjennom Lars Helges arbeid som strekker seg helt tilbake til 2006. Alle trenere ble hedret med signerte drakter og KBK-vin som en liten oppmerksomhet. Vi ønsker dere alle lykke til videre!

Ole Bævre

Blant spillere så er det også flere som ble takket av på lagenes årsavslutning. Disse er Kevin Brusethaug, Elias Jørgensen, Auden Boksasp, Johan Furuvik, Anders Sandøy, Jonas Folland Hegg, Håvard Ervik, Zakka Mohamed, William Storvik, Bendik Volle og Oskar Vebenstad. Vi er svært takknemlige for disse guttenes innsats over flere sesonger i KBK-trøya. De fleste har vært med på mange sportslige prestasjoner som garantert har gitt mange flotte minner. Nasjonale turneringer, Dana Cup, Norway Cup og solide resultater i NM. Vi ønsker guttene lykke til med videre fotballsatsing neste år og heier på dere!

Nå er alt fokus på oppstart av en ny sesong som etter planen starter med offisielle kamper allerede i januar. Vi ønsker på vegne av trenerteamet å takke for året som gikk og gleder oss til nye utfordringer i 2021!