Om NEAS Akademiet

NEAS Akademiet er en arena for et spisset spillerutviklingstiltak på Nordmøre i alderen 11-19 år.

Gjennom sine aktiviteter skal NEAS Akademiet kartlegge, påvirke, bidra til å utvikle og motivere unge spillere på Nordmøre uavhengig av klubbtilhørighet.

NEAS Akademiet samarbeider tett med Nordmøre og Romsdal Fotballkrets, også med tanke på videre aktivitet på kretsnivå, eventuelt videre på region- og landslagsnivå. Siden 2017 har vi deltatt med lag på nasjonale turneringer og i nasjonale serier fra G13-G19 nivå i regi Norsk Toppfotball (NTF).

neasakademiet.jpg
Spillere og støtteapparat i utviklingsavdelingen i 2023-sesongen.

I 2023 har vi både G17- og G19-lag som konkurrerer i nasjonal serie. På G15-nivå har vi samarbeid med Molde FK. Vi deltar på nasjonale tiltak på G13-nivå med gutter som spiller i våre samarbeidsklubber på Nordmøre. De fremste spillerne i sine årskull født 2010-2011 trener ukentlig utenfor sesongen med KBK-trenere gjennom NEAS Akademiet. Dette inkluderer bylagsserien for G12 og J12 samt egne akademiturneringer for yngre og eldre årskull.

Til sammen er det gjennom året rundt 180 gutter og jenter som får påvirkning fra klubbens trenerkorps. Denne aktiviteten er ikke bare kvalitetsmessig god, men også helt avgjørende for om vi greier å skape toppspillere fra egen region. Vi er overbevisste om at referanser på det høyeste nivået tidlig nok er den riktige veien å gå.

— Leo Totev, utviklingsleder i KBK

KBK har også et tett samarbeid med Atlanten videregående skole hvor elever tilknyttet klubben får trene sammen på dagtid. Dette gir en åpenbar vinn-vinn-situasjon med tanke på lagutvikling, individuelt fokus, belastningsstyring, fysisk trening og skadeforebygging, samtidig som at man opprettholder et ambisiøst akademisk fokus. Siden 2020 har vi også hatt en ren jentegruppe med tilhold i KBK Kvinner.

NEAS Akademiet er også svært synlig ute i Nordmøres mange klubber på regelmessige klubbesøk og trenerkurs. I 2023 så vil vi ha gjennomført nærmere 30 av disse kompetansehevingstiltakene.

«Broa til A-laget» har over tid blitt tettet gjennom arbeidet av toppspillerutvikler samt regelmessige signeringer av unge lokale spillere på profesjonelle kontrakter. Flere av disse har de siste årene debutert og etablert seg i Eliteserien og OBOS-ligaen. Andre lokale unggutter er på utlån til klubber i 2. divisjon for å få verdifull kamperfaring noen nivå opp fra rekruttlaget.

trening_NEAS.jpg
NEAS Akademiet bidrar til å utvikle fremtidige toppspillere

Ringvirkningene av dette gjør at vi mer enn noen gang før tror på at vår modell vil gi resultater på sikt. NEAS Akademiet er gjennom deltakelse i nasjonale serier og turneringer profilert på Skagerak arena, Lerkendal, Marienlyst, Brann stadion, Åråsen, Intility arena med flere. I 2021 og 2022 var Nordmøre stadion vertskap for to nasjonale turneringer her på hjemmebane for mange av landets beste G14-lag.

Grunnet dette steget opp i toppen av norsk fotball har vi ansatt trenere og utviklingsleder på heltid. Vi knytter til oss verdifull kompetanse fra høyskolemiljøene og ruster voldsomt opp vår satsing på lokal ungdom. Våre verdier er forankret i nettopp en bærekraftig utvikling der vårt arbeid er vinduet inn mot den profesjonelle verdenen.

Med alle gode grunner nevnt ovenfor ser vi derfor lyst på fremtiden!

NEAS AKADEMIET 2023:

Leonard Totev, Utviklingsleder
Ola Bø Nyland, Trenerutvikler
Sander Nyland, Toppspillerutvikler / Asst. A-lag
Eirik Ranheim, Hovedtrener G19 / Fagfelt mentalitet
Eirik Andersen, Hovedtrener G17 / Fagfelt fysiologi
Sondre Biesmans, Spillerutvikler G17-G19
Mats Brenden, Spillerutvikler G14-G16
Lars Henrik Olsen, Fysio
Espen Næss, Keepertrener G15-G19
Trym Brakstad, Spillerutvikler NEAS Akademiet 11-14
Johnny Bach, Spillerutvikler NEAS Akademiet 11-14
Fredrik Kleivli, Spillerutvikler NEAS Akademiet 11-14
Håvard Haugen, Spillerutvikler NEAS Akademiet 11-14
Alf Sæther, Materialforvalter
Per Einar Andersen, Materialforvalter

DSC_0098 kopi.jpg
Mats Brenden og Leo Totev på klubbesøk hos Tingvoll IL.