17. mai-tale til russen: – Vi trenger dere i framtiden

Daglig leder Kjetil Thorsen i KBK fikk æren av å holde tale for russen på nasjonaldagen i Kristiansund. Under kan du lese hele talen fra Thorsen på 17. mai 2024.

Kjære russ 2024, gratulerer med dagen!

Først av alt vil jeg benytte anledningen til å takke russen for den enorme støtten klubben fikk i forbindelse med vår hjemmekamp mot Bodø/Glimt.

Stemningen dere skapte sammen med øvrige supportere viser kraften som skapes når vi står sammen og der absolutt alle drar tauet i samme retning. Styrken i felleskapet gjør at vi kan kjempe mot de beste i landet!

Dere er nå i ferd med å feire at dere snart er ferdige med 13 års skolegang.

De siste ukene har sikkert også vært stressende uker med prøver, tentamener og eksamener, men forhåpentligvis har det også vært en tid hvor man har fått nye venner og skapt samhold som vil vare livet ut.

Mange synes verden går bakover, dessverre ser man også enkelte ganger bevis på det. Men i mine øyne er det ingen ungdomsgenerasjon som har vært så pliktoppfyllende, hardtarbeidende, og har fått så gode karakterer som akkurat dere.

Det er heller ingen som har vært så kunnskapsrike, sosiale, snille og hyggelige.

Som vi sier i KBK, det er gratis å være hyggelig, det er gratis å gi ros og et klapp på skuldra.

Nå står dere foran en tid der veiene deres går i forskjellige retninger. Noen blir igjen i Kristiansund og på Nordmøre, mens andre reiser ut.

Når du kaster loss – vit at her hjemme har du ditt ankerfeste.

KBK er laget for lidenskap, nå må du vise lidenskap, ta valg som for deg gir mening, innhold og glede.

Du vil nå måtte ta valg. Ta valg til beste for deg selv, ikke kopier andre, velg selv! Vit at om du ikke velger, har du også tatt et valg!

Velger du å dra ut for å hente kunnskap, håper vi du tar med deg kunnskapen tilbake til Kristiansund og Nordmøre.

Vi trenger dere i framtiden for å bygge byen og regionen videre både innen næringsliv, kulturliv og i lokalsamfunnet for øvrig.

Til dere alle: Vær en god ambassadør for byen din, vær bevisst på hvordan du opptrer i møte med andre. Ditt uttrykk er andres inntrykk, du er selv ditt eget visittkort!

Kristiansund og Nordmøre går en lys tid i møte, vi har etter hvert Campus og Normoria som gir nye muligheter for utdanning, jobber og som ikke minst skaper bolyst.

Og så har vi KBK, etter nedtur i 2022 er vi igjen på vei oppover. KBK har blitt et samlingspunkt som skaper stolthet og som knytter regionen sammen i form av opplevelser, gleder, sorger og ikke minst kjærlighet.

Apropos kjærlighet, klubbens garderobe er for alle uansett hvem du er glad i.

Jeg vil med dette nok en gang gratulere dere med dagen, ta vare på hverandre og lykke til i framtiden. Husk hvor dere kommer fra, heng på dere KBK-skjerfene så ofte dere kan, kjenn på stoltheten over å høre til. Kjekt å ha sitt eget sted, sin egen brygge og stem i « Det e' vi som e' fra Kristiansund!

Kjetil Thorsen, daglig leder i Kristiansund Ballklubb