17. mai-talen: – Vi er best når vi står sammen

– Jeg har enorm tro på Kristiansund og Nordmøre i framtiden. Skal byen vokse, må vi tørre å tenke større, sier Kjetil Thorsen.

Daglig leder Kjetil Thorsen i KBK fikk æren av å være hovedtaler på nasjonaldagen i Kristiansund.

I talen på Rådhusplassen snakket han om Kristiansund Ballklubb, byen og regionen, og hva vi kan gjøre for å få en god utvikling på Nordmøre.

Under kan du lese hele talen fra Thorsen på 17. mai 2023.

17. mai-talen

Kjære kristiansundere, nordmøringer og alle andre. Gratulerer med dagen! I dag feirer vi frihet, selvstendighet og demokrati.

I dag har jeg gått i borgertog under KBKs fane med stolthet. Stolthet fordi jeg elsker laget mitt, byen min, Nordmøre og landet mitt.

Kristiansund vil for alltid være byen min og jeg er utrolig stolt over at KBK, vår fotballklubb, bringer byen og regionen sammen.

Norge er et fritt land med frie mennesker, her er det ytringsfrihet, her kan man tro på det man vil og man kan elske hvem man vil. Dette er ingen selvfølgelighet, demokratiet er under sterkt press, Ukraina er ikke langt unna, det er kun ett land mellom oss og dem.

Ukraina er invadert av Russland, det pågår en krig på grunn av konflikter knyttet til landområder, makt, identitet og folkerett.

Mange flyktninger kommer til Norge og Kristiansund. Kjære alle sammen, ta godt imot dem, inkluder dem, integrer dem, sørg for at de får bli en ressurs.

I KBK sier vi at «alle skal få kjenne på varmen», da snakker vi om varmen som kommer fra hjertet, den varme du gir når du ser folk, gir et klapp på skuldra, inkluderer, tar inn i felleskapet.

Det er gratis å være hyggelig, det koster ingen ting, men tenk hva det betyr.

I KBK har vi ved flere anledninger tatt imot ukrainske flyktninger på våre hjemmekamper, hvor vi har spandert billett, tatt de inn og servert middag og hatt gode samtaler.

Det har vært rørende å se gleden, takknemligheten dette gir. Og kanskje gjør det også at de blir gode ambassadører for oss, kanskje snakker de godt om oss kristiansundere, nordmøringer.

Kristiansund og Nordmøre er best når vi står sammen, når vi samarbeider og drar tauet i samme retning. KBK er et godt eksempel på hva man kan makte om man står sammen og i tillegg er åpen for omgivelsene.

Samarbeid starter som regel med at man tenker hva kan vi oppnå med det? Det er viktig, men et samarbeid må også baseres på raushet og forståelse for behovene til de man skal samarbeide med.

Skal Kristiansund styrke sin posisjon som regionssenter må vi blir rausere med våre omgivelser, vi må bli flinkere til å strekke ut en hånd til hele regionen uansett om vi driver fotballklubb, kommune eller næringsvirksomhet.

Jeg har enorm tro på Kristiansund og Nordmøre i framtiden. Kulturhus, Campus, Atlanten stadion, KBK og mye mer. Skal byen vokse, må vi tørre å tenke større.

Tenker vi smått, blir det smått.

Tenker vi stort, blir det stort.

Litt tilbake til KBK. I 2020 valgte vi å ta enda større samfunnsansvar ved å etablere et gatelag i samarbeid med Kristiansund kommune ved enhet for psykisk helse og rus.

Denne gruppen trener to dager per uke på stadion. Klubben stiller med trenere og utstyr.

Mange møter opp lenge før økta for en kopp kaffe og hyggelig samvær. Etter treningen er det sosialt samvær og et felles varmt måltid på stadion. Laget har også vært på en del turer i forbindelse med cuper.

Spillerne på gatelaget kommer fra omtrent alle kommuner i og rundt Kristiansund. De fleste av deltakerne har levd et tøft liv, men viser stor motivasjon for å endre veien til det mer positive.

Siden oppstarten har allerede fem kommet tilbake i jobb, to er fast engasjerte i KBK og flere har begynt på kurs gjennom NAV med håp om at det vil resultere i jobb.

Vi har også vært heldige nok til å få oppleve to bryllup og to barn født i gatelagsfamilien på denne korte tiden.

Vi utøver bærekraft i praksis, styrker sårbare mennesker gjennom inkludering og bidrar til å få folk tilbake til å bli en ressurs for samfunnet.

Vi kan si at de har fått «kjenne på varmen fra klubben», men vi i KBK har også fått tatt del i noe av det mest fantastiske man kan oppleve på det menneskelig plan.

En av spillerne sa «tidligere så folk stygt på meg når jeg gikk ned Kaibakken, nå når jeg kommer med KBK-jakka mi, så hilser alle på meg!»

Fotball handler om samspill, om å gjøre hverandre gode, om å ha ferdigheter som utfyller hverandre – og så handler det mye om mot.

Akkurat som i livet ellers, det er slik vi skal utvikle Kristiansund og Nordmøre videre. Gjøre hverandre gode og ville hverandre vel.

Til slutt en strofe fra vår klubbsang «Floa som flør»:

Jubel i medvind, ja det skal du få.

Står du i motvind da e æ her å.

Takk for meg og fortsatt fin 17. mai til dere alle!