20 år siden KBK ble stiftet: – Det som skulle til for å løfte fotballen i Kristiansund

Lørdag fyller Kristiansund Ballklubb 20 år. Et samarbeid mellom KFK, CFK og SpareBank 1 Nordmøre var det som skulle til for at Kristiansund fikk et lag som kunne hevde seg i toppen av norsk fotball.

– Det var forskjellige diskusjoner som gikk, men det var veldig god stemning og god løsningsvilje i prosjektet. Det tror jeg kom av at det var veldig mange som ønsket at dette skulle skje, sier Erik Rolfsen.

I 2003 var han styreleder og formann i Kristiansund Fotballklubb (KFK). Tidlig på året kom SpareBank 1 Nordmøre med et forslag som skulle endre fotballkartet på Nordmøre. Banken ville stille med et pengebeløp dersom KFK og CFK slo seg sammen til én klubb. Pengene skulle brukes til en satsing som skulle føre det sammenslåtte laget oppover i divisjonene.

Se videointervju med Erik Rolfsen her (alle faksimiler er fra Tidens Krav):

Inspirasjon fra andre byer

I det første møtet foreslo Rolfsen at klubbene ikke skulle slå seg sammen, men i stedet samarbeide om å stifte en ny klubb. Det ble veien videre, og 2. september 2003 ble Kristiansund Ballklubb stiftet.

– De viktige faktorene var at banken stilte opp med penger og en klar målsetning, og at tiden var moden. Jeg og mange andre hadde gjennom årene vært frustrert over at KFK og CFK i perioder var gode hver for seg, men aldri nådde helt opp. Et samarbeid kunne vært det som skulle til for å løfte kristiansundsfotballen opp på øverste nivå, sier Rolfsen.

historie13.jpg
Faksimile: Tidens Krav

Han var sentral i prosessen sammen med blant andre Johan Mareno Teiseth, styremedlem i CFK. De hentet inspirasjon fra Haugesund, hvor det hadde vært et lignende prosjekt noen år tidligere, og fra Levanger, der Nessegutten og Sverre ble til Levanger FK.

– Vi hadde et håp om at man på sikt skulle klare det samme som tilsvarende byer som lå ute i distriktet og som ikke var altfor store, slik som Molde, Bodø, Kongsvinger og Hamar. Målet var å bygge stein på stein, og at man skulle ende opp på øverste nivå.

Bestemte draktfarger og logo

I Clausenengen FK var det enstemmighet om å stifte en ny klubb, mens i Kristiansund FK var det noen som var skeptiske. Likevel ble det et klart flertall også i KFK.

Da draktfarger og logo skulle bestemmes, var det et poeng at det ikke skulle ligne for mye på noen av de to klubbene.

– Vi prøvde å finne noe som ikke kunne irritere noen. Vi som var med har jo forskjellige favorittlag – jeg er Leeds-fan, så det kunne vært artig å spille i hvitt, for eksempel – men vi kom fort fram til de draktene vi har i dag, sier Rolfsen, og fortsetter:

– Og så måtte vi ha en logo, og der fikk vi et byrå til å komme med forslag. De kom litt overraskende tilbake med ugla, og det var vi litt skeptiske til. Men vi likte så godt den logoen, og derfor gikk vi for det.

ugl2.jpg
Faksimile: Tidens Krav

Videre ble det spørsmål om den siste K-en i logoen.

– Den står motsatt vei, og den ville vi ha slik. Det skulle være et symbol på at man står sammen, at man vender inn mot hverandre.

Merittert trener i 3. divisjon

På denne tiden var CFK best plassert av de to samarbeidslagene, og KBK overtok CFKs plass i 3. divisjon før 2004-sesongen startet. Dermed måtte Kristiansund Ballklubb starte langt nede i divisjonssystemet, samtidig som ambisjonene var store.

Erik Brakstad ble hentet inn som klubbens første trener. Fire år tidligere ledet han Molde i Champions League-gruppespill, nå var det tredjedivisjon med KBK.

– Vi ville satse mer enn nivået tilsa, og det at vi fikk inn Erik Brakstad var veldig positivt. Det ble satt sammen en tropp hovedsakelig bestående av spillere fra KFK og CFK. Vi gikk ikke rett opp, men det var framgang hvert eneste år de første 15 årene, sier Rolfsen.

brak.jpg
Faksimile: Tidens Krav

Den nye klubben fikk med seg publikum på en annen måte enn noen av bydelsklubbene hadde gjort.

– Vi så ganske fort at det var stor interesse blant publikum. Folk som kanskje ikke hadde vært så interessert i fotball tidligere, ble interessert når det var KBK. De brydde seg ikke om KFK, CFK, Dahle og så videre, men når det ble KBK – Kristiansund sin klubb – så begynte folk i alle aldre å interessere seg for og støtte opp om KBK. Og det var kjempeartig. Det var litt av tanken at vi skulle skape et lag og en klubb for Nordmøre. Klubben skulle være for spillere og publikum på Nordmøre og for næringslivet til å markere Nordmøre og Kristiansund nasjonalt.

I dag er Erik Rolfsen ivrig tilskuer på KBK-kampene. Han har sin faste plass på Nordmøre stadion og følger fortsatt klubben tett.

– Nå er vi i en liten bølgedal, og det er slik man må regne med. Oppskriften for Kristiansund må være å slippe til unge talenter på laget. Vi har ikke en rik onkel eller en stor pengesekk, så vi må få fram egne spillere. Og så må vi sikkert selge unna litt underveis, men da må vi ha noen nye som står klare til å overta, sier han.

Lørdag spiller KBK bursdagskamp mot Mjøndalen. KJØP BILLETTER HER!