3-2 seier over Haugesund

KBK snur 1-2 til 3-2 og tar nok en meget sterk seier foran ett fantastisk publikum på Kristiansund Stadion. Vi viser mentalstyrke, jobber knallhardt hele kampen igjennom og får betalt med 3 nye herlige poeng.

Før dagens kamp innehadde KBK en sterk, men fullt fortjent, tredjeplass på Eliteserietabellen. Plassen kvalifiserer for Europacup spill i 2022, og vil eventuelt være en fantastisk prestasjon for ”Laget for Lidenskap”. Med seier i kveld ville KBK være á poeng med B/G, og kun ett poeng bak serieleder Molde. Men det er fortsatt mange kamper og -poeng å spille for, og i ettermiddag var fokuset på gjestene fra Haugesund.

Laget var helt sikkert revansjelystne etter tremålstapet mot samme klubb tidligere i år.

En fantastisk ramme for kampen med et nydelig september vær, lett overskyet, bortimot  vindstille og 14°.  Landets fineste hymne; ”Floa som flør”, ble sunget og hele stadion var klare for kamp! Bendik Bye fikk velfortjent applaus og blomster for spilte 100 kamper for KBK. Gratulerer og lykke til i de neste 100!

Første omgang

En jevn åpning av kampen. Det var gjestene som kom til den første målsjansen i det 6. spilleminutt. Haugesund spilte seg fri på sin venstreside og kom alene mot McDermott, litt skrått på. Heldigvis var ikke avslutningen veldig god, og McDermott hadde god kontroll. To minutter senere var det KBK sin tur. Fra vår venstreside fikk vi et innkast. Aasbak kastet til Jesper som stusset ballen videre. Der dukket Kartum opp og ekspederte ballen i mål. 1-0 til hjemmelaget.

Etter scoringen tok KBK grep om kampen og presset Haugesund bakover. I det 14. spilleminutt ble Mawa spilt nydelig igjennom og kom alene mote Haugesund målvakten. Mawa rundet keeper, kom litt skrått på, og avslutningen ble reddet av en Haugesund forsvarer som fikk kastet seg foran ballen. Hjørnesparket resulterte i ingenting. Hjemmelaget fortsatte å presse og var det klart beste laget.

I det 22. minutt utlignet bortelaget. På en sjeldent visitt fikk Haugesund frispark til venstre, halvveis inne på KBK sin banehalvdel. Frisparket ble slått inn i feltet der en Haugesund spiller fikk stusset videre og til venstre for McDermott. Dermed 1-1 og vi var like langt. Muligens skulle målet vært annullert for offside.

Etter Haugesund sin utligning var kampen jevnspilt. Spillet bølget frem og tilbake uten at noen av lagene klarte å spille seg frem til klare målsjanser. Trener Michelsen var aktiv på sidelinjen og manet sine gutter til innsats.

Haugesund hadde hatt et lite initiativ i kampen, men de siste 10 minuttene eide hjemmelaget kampen. Med duellkraft og tempo etablerte de spill langt inne på gjestenes banehalvdel. KBK kom til innlegg og hadde flere skuddforsøk fra distanse. Men uten uttelling i målprotokollen endte førsteomgangen 1-1.

Andre omgang

I starten av andreomgang var det jubilanten Bendik Bye som kom til den første avslutningen. Skuddet fra cirka 17 meter gikk til side for mål. I det 51. minutt var Haugesund frempå og fikk avsluttet fra like utenfor sekstenmeteren. Skuddet curlet helt ut i siden, til høyre for McDermott og i nettet. Dermed stod det 1-2 til bortelaget.

KBK kjempet seg inn i kampen og kom til noen avslutninger, dessverre uten å score. Etter at timen var spilt tok Michelsen grep fra sidelinjen. Inn kom Coly og Kalludra, ut gikk Kartum og Isaksen. Mucolli var nærme i det 63. spilleminutt da han tråklet seg igjennom inne i Haugesund sin sekstenmeter, men avslutningen ble blokkert. I det 70. spilleminutt var det Strand Nilsen som raidet nedover høyresiden. Hans knallharde innlegg nådde bare nesten frem til Mawa.

I det 75. minutt gjorde KBK to nye bytter da Mawa og Diop ble erstattet av Torgil Gjertsen og unggutten Max Normann Williamsen. Umiddelbart ga det resultat! Først var det Aasbak som klinket til fra 15 meter, rett på keeper. Returen ble plukket av KBK og Gjertsen tok med seg ballen på tvers inne i sekstenmeteren. Avslutningen var utagbar og dermed scoring og fortjent utligning til 2-2! Publikum meldte seg også på og trodde på seier!

Det  var spilt 79 minutt da Bye igjen fikk avsluttet fra 17 meter. Markkryperen snek seg til side for mål. Minuttet etter var Haugesund farlig frempå etter å ha brutt hjemmelaget mitt på egen banehalvdel. Chippen over McDermott gikk heldigvis også over målet.

KBK jaget seier og etablerte seg inne på bortelagets banehalvdel. I det 88. minutt fosset Mucolli nedover venstresiden. Han la hardt ut 45 grader og der dukket Strand Nilsen opp og bredsidet ballen utagbart bak Haugesundkeeperen. KBK gikk opp i ledelsen 3-2! Et ellevilt hjemmepublikum jublet for scoring.

Det ble noe nervøst de siste minuttene da Haugesund trøkket på for utligning. I overtiden erstattet Askar en god Mucolli. Presset fra bortelaget resulterte ikke i scoring, og kampen endte 3-2 og hjemmeseier. En skikkelig sliteseier for hjemmelaget, og hjemmepublikummet kunne gå smilende hjem.

KBK_Lagoppstilling_RUNDE_19_FKH_NY.jpg

For KBK rettes nå fokuset mot NM og cupkamp mot KFUM. Kampen spilles på KFUM-Arena i Oslo den 22. september. Deretter er det ny seriekamp 29. september da KBK møter Brann i Bergen. Neste hjemmekamp spilles 3. oktober, da tar vi i mot Rosenborg.

#lagetforlidenskap #KBK

Referat: Tor Nygaard