Action Now-samling på Kristiansund Stadion

Våre bærekraftsambassadører fortsetter med prosjektet Action Now i 2022. Det er et motiverende og viktig arbeid som legges ned i bedriftene som er med i programmet.

Kristiansund Ballklubb har gjennom våre verdier vist at vi er en samlende faktor for hele regionen. Vi ønsket i 2021 å ta samme rolle i forbindelse med bærekraft og samle sentrale aktører i prosjektet Action Now. Det fikk vi til sammen med BDO. Vi ønsker også at dette engasjementet skal fortsette videre i 2022.

Vi er da veldig stolte over at vi har fått med følgende bedrifter videre i arbeidet med å ha fokus på FN’s bærekraftsmål:

• Sparebank 1 Nordmøre
  • NEAS
  • Kristiansund Kommune
  • Møre og Romsdal Fylkeskommune
  • Storvik AS
  • NAV
  • Varde
  • BDO
  • KBK

I 2021 så jobbet bedriftene med å utvikle og synliggjøre sin bærekraftsprofil. I 2022 så ønsker vi å se på hvordan det skal jobbes med å sette den profilen ut i praksis.

Første samling for 2022 ble gjennomført onsdag 25. mai på Kristiansund stadion. Alle bedriftene har vært gjennom et omfattende fagprogram over 5 samlinger og egenarbeid fra før. På denne samlingen jobbet vi med dilemmatrening innen bærekraft, om hva som kan oppstå av problemstillinger når en bedrift har valgt en bærekraftsprofil og møter utfordringer som kommer i strid med dette. Det var også fokus på samlingen om hva som skal være veien videre for dette nettverket, og hvilke prosjekter vi kan jobbe frem i fellesskap.

Det skal jobbes med å arrangere en bærekraftskonferanse i Kristiansund til som en del av programmet. Her vil vi komme tilbake med mer informasjon.

Samlingens høydepunkt var en nydelig og bærekraftig lunsj servert av Varde. Her var alt tenkt igjennom og valgt med bakgrunn i bærekraft og alle dimensjonene ved bærekraft; sosial, økonomisk, miljø og klima.

Bilde4.jpg

Fiskeburgeren er produsert hos Varde med fisk fra havet utenfor Tustna. Burgerbrødet er også produsert hos Varde. Tomatene er dyrket frem i Norge og salaten kommer fra en drivhus-bunker i Molde. Innpakkingen er laget av biomateriale og alle fikk serveringsfjøler laget på Varde Lek av furu fra Tingvoll.