Adrian er tilbake: – Har fått nyttig erfaring

Samtidig som han var på lån i Træff og fikk spille sine første kamper i Post Nord-ligaen, var han fortsatt med på de fleste treningsøktene i KBK.

Adrian Sæther (22) har hatt en innholdsrik sesong så langt. I april skrev han under på sin første proffkontrakt med KBK, og han var på benken som andrekeeper i de ni første kampene i OBOS-ligaen.

Så kom muligheten til å dra på lån til SK Træff i Post Nord-Ligaen i mai. Der spilte Sæther seks kamper, før han var tilbake i KBK-troppen mot Raufoss i siste serierunde før sommerpausen.

Låneavtalen med Træff er over, og valsøyfjordingen forteller om et fint opphold i Molde-klubben.

– Det var første gang jeg har stått kamper i andredivisjon, så det var nyttig erfaring. Og jeg fikk oppleve både seire og tap, det er sånn det skal være, sier han og ler.

Gjennom hele låneperioden var opplegget slik at Sæther trente mye med KBK.

– For å få best mulig treningshverdag, hadde jeg mesteparten av øktene mine her i Kristiansund, og så hadde jeg én eller to i uka med Træff i tillegg til kamp. Noen dager var det dobbeltrening her og med Træff, men det funket fint det.

Mange timer trening

For han liker å trene mye. KBKs keepere er som regel de første som går utpå kunstgresset for å starte treningen, og er samtidig de siste som er igjen slik at angriperne får gjennomført avslutningstrening mot slutten av øktene.

– Vi har mange timer trening i løpet av en dag, men det er sånn jeg liker det. Treningshverdagen vi har her, tror jeg ikke du finner så mye bedre andre plasser i OBOS-ligaen. Det er opp mot eliteseriestandard, sier Sæther.

Se videointervju her:

– Alle pusher hverandre

Keepergruppa i KBK består av Adrian Sæther, Sean McDermott og Serigne Mor Mbaye. McDermott startet de elleve første seriekampene, mens Mbaye har spilt de fire siste, i tillegg til alle tre cupkampene.

Sæther har vært på benken i ti kamper i OBOS-ligaen i år, men har ikke debutert for førstelaget. Det er i alle fall tett kamp om keeperplassen i KBK.

– Det er en fin gruppe, og vi har Conny Månsson som står på hver dag for at vi skal bli bedre. Jeg føler at vi alle tre pusher hverandre. Jeg har lyst til å spille kamper her. Jeg må jobbe for å oppnå det, og så får vi se hva høsten bringer, sier Sæther.