Alte klar for KBK

Ruben Kristensen Alte (23) skal spille for Kristiansund Ballklubb de neste sesongene.

Kristiansund Ballklubb og Ranheim Fotball har kommet til enighet om en overgang for Ruben Kristensen Alte.

Midtbanespilleren har signert en fireårskontrakt med KBK.

– Det er stort å komme hit! Jeg gleder meg til å ta på meg drakta og gå ut på banen for KBK, sier Alte.

Han forteller at det var mange gode grunner til å velge Kristiansund når han skulle ta et steg videre i karrieren.

– KBK er en fin klubb, en åpen klubb. Amund virker som en veldig bra trener, og det er en sammensveiset spillergruppe. Jeg kjenner et par trøndere som har vært her, og har blant annet snakket med Bendik Bye. Han sier at KBK er en klubb som passer meg godt, så da stoler jeg på ham!

Tar steget opp i Eliteserien

Alte har spilt over 100 kamper for Ranheim etter at han kom til trondheimsklubben i 2020. De siste sesongene han han markert seg som en av de beste spillerne i OBOS-ligaen. Før han kom til Ranheim, spilte han for Steinkjer og Namsos.

– Det blir artig og spennende å spille i Eliteserien. Jeg ville ta et steg opp. Jeg tror jeg er klar for det, og gleder meg til å bevise at jeg er god nok.

Alte beskriver seg som en midtbanespiller som er god til å skape ubalanse.

– Jeg ønsker å levere mål og målpoeng, og være litt «idiot» ute på banen – ikke bare være snill, men få litt fart i fotballen, sier han og smiler.

Ettertraktet

– Ruben er en spiller vi har sett på lenge, og dette er en kjempespennende signering. Han er en klassisk indreløper med ferdigheter som passer utrolig godt til KBK. Han er en «late bloomer» og har ikke spilt i Eliteserien ennå, men vi tror han kan ta eliteserienivået raskt, sier Eirik Hoseth, sportslig leder i KBK.

Alte skal spille med draktnummer 8 i KBK. Det spilte han også med i Ranheim.

Det er mange som har ønsket å sikre seg Ruben Alte, og Hoseth er glad for at trønderen valgte KBK.

– Flere klubber har sett på ham og også lagt inn konkrete bud. At han kommer hit viser at KBK er en attraktiv klubb, og det viser også at KBK vil investere når vi finner den riktige spilleren, sier Hoseth.