Aron har signert for KBK

Kristiansund Ballklubb har blitt enige med Skála ÍF (Færøyene) om overgang for Aron Benjaminsen (16), som nå har skrevet proffkontrakt med KBK.

Bildet: Aron Benjaminsen og utviklingsleder Leo Totev i KBK.

16-åringen trente med både A-lag og G19 i medio januar, og siden har KBK jobbet for å lande en avtale med klubb og spiller i tøff konkurranse mot andre.

– Aron er en av de mest lovende, unge spillere fra Færøyene på mange år. Han spiller både høyre- og venstrekant i et klassisk 4-3-3-system hvor hans styrker er fart, dribleferdigheter samt en eminent venstrefot, sier Leo Totev, utviklingsleder i KBK.

Aron Benjaminsen har spilt 18 aldersbestemte landskamper og scoret fire mål. Han har det siste året trent og spilt regelmessig med Skála sitt A-lag. Han har signert proffkontrakt med KBK som har varighet ut 2026-sesongen.

– Det føles virkelig godt å være her, og jeg er veldig spent. KBK bruker mange unge spillere, og jeg er glad for å kunne utvikle meg videre her, sier Benjaminsen.

aron2.jpg
Aron Benjaminsen (midten) blir en del av utviklingsavdelingen i KBK, og har signert en treårskontrakt med klubben.

Vertsfamilie og språkkurs

Kantspilleren er i en alder der han får mange kamparenaer, siden han kan spille for lagene i G17 og oppover. Han er i første omgang i treningsgruppen til G19.

Klubben ble oppmerksom på Benjaminsen i fjor, og han ble invitert til å komme til Kristiansund.

– Jeg trente med KBK i januar, og folk er veldig trivelige her. Det er en bra klubb hvor jeg kan få en god utvikling, sier han.

I Kristiansund skal Aron bo med en vertsfamilie og gå på språkkurs. Fra høsten blir det skole for fullt igjen i tillegg til fotballen.

– Med en vertsfamilie blir det en lettere overgang både språklig og sosialt. Skal man legge til rette for en god utvikling, er det viktig med alt det som er rundt. Man må tenke på hele mennesket, og sørge for trygghet og selvtillit. Han skal flytte hjemmefra til et nytt land, og vi har gjort alt vi kan for at det skal bli optimalt, sier utviklingsleder Leo Totev.

Han legger til at det er et nytt grep fra KBK å hente spillere fra utlandet som er under 18 år.

– VI gjør det for at KBK skal bli bedre, og da vil vi ha de beste her hos oss. Aron har mange gode kvaliteter, det blir spennende å jobbe sammen med ham og målet er at han skal bli for god for KBK. Å hente spillere fra andre steder enn bare Midt-Norge, er en måte å gjøre klubben konkurransedyktig på, sier Totev.

Familien støtter valget

Arons far, Frodi Benjaminsen, har nær 100 landskamper for Færøyene. Pappa var på tribunen under mandagens trening.

– Vi har fått et veldig bra inntrykk av klubben og måten den drives på. Her satser man mye på unge spillere, og det er en god klubb for Aron å utvikle seg i. Da vi tok avgjørelsen var det viktig for oss at KBK hadde gjort bra research på forhånd og at klubben hadde en god plan, sier Frodi Benjaminsen.

Han har spurt sønnen «200 ganger» om han er sikker på valget om å flytte utenlands.

– Aron har sagt ja hele tiden, dette er drømmen han jobber mot. Det er hans valg, og det støtter vi.

Aron Benjaminsen.jpg
Aron Benjaminsen var med da A-laget startet treningene i Nordvesthallen i januar.