Ble hedret i Sverige – nå er Bendik tilbake i KBK

– Jeg dro nordover og håpet på det beste. Sett i ettertid, så var det en veldig god avgjørelse, sier Bendik Brevik etter et vellykket utlån til svensk fotball.

I juli dro Bendik Brevik på lån til Piteå Idrottsförening, og midtstopperen har gjort sakene sine svært bra i Ettan Norra, som er tredje nivå i Sverige.

Der klatret Piteå til sjuendeplass etter en god høstsesong. Og etter sesongslutt i Sverige ble Brevik kåret til årets fotballspiller i Norrbotten. Kåringen ble gjort av lokalavisene i fylket.

– Det er artig å få en bekreftelse på at jeg har gjort en grei innsats etter jeg kom. Hele laget hevet seg jo, det er ikke jeg som skal ha æren for det. Men det er artig å få litt anerkjennelse, sier han.

faksim.jpg
Bendik Brevik ble tildelt Norrstjäran 2023 som fylkets beste fotballspiller. FAKSIMILE: Piteå-Tidningen

– En veldig god avgjørelse

Brevik var sikker på at han skulle reise da tilbudet fra Piteå kom i sommer, selv om det var helt ukjent farvann.

– Jeg var åpen for å dra for å få spilletid, så jeg tenkte egentlig ikke så mye på det. Jeg pakket bare kofferten, dro nordover og håpet på det beste. Jeg visste ikke så mye om klubben, om laget eller noen ting, så det var en sjanse jeg tok. Men sett i ettertid, så var det en veldig god avgjørelse.

Brevik kom inn på laget fra første kamp, og endte på totalt 16 kamper.

– Jeg har vært heldig og fått spille 90 minutter hver kamp. Det er jeg fornøyd med, og det var veldig kjekt i Sverige. Det var en sosial gjeng som minner meg litt om slik det er her i KBK. Det er et stort fellesskap, og hele klubben er sammensveiset. Det var en fin opplevelse, og jeg tar med meg mye erfaring tilbake til Kristiansund.

Se videointervju:

Mye nytt siden sommeren

Nå er han tilbake på Nordmøre og trener med KBK igjen. I Kristiansund er det en del forandringer siden han dro til Sverige i juli.

– Det er spennende å være tilbake i KBK, for det er mye nytt siden jeg dro. Vi har ny trener, nye spillere og spiller i ny formasjon. Det er kult og artig å komme tilbake og prøve på nytt, sier Brevik.

Han kan ikke spille kamper for KBK i kvalifiseringen, og ser nå heller fram mot neste sesong.

– Målet må selvfølgelig være å spille så mye som mulig, slik er det som fotballspiller. Det er å spille som er artig. Og man vil jo spille for klubben man er vokst opp med. Så det er selvfølgelig her jeg har lyst til å spille, foran Uglan og folket i Kristiansund – det er drømmen, sier Brevik.