Brennheit seier mot Brann

Mandagskveldens kamp mellom Kristiansund og Brann ble en brennheit affære som endte 3-2 der forsvarsgigant Andreas Hopmark ble match-vinner!

I et fantastisk strålende sommervær ønsket vi Brann velkommen til kamp i den 11. serierunden. Kristiansund stadion lå badet i sol, gradestokken viste 22° og skapte en fin ramme for kampen. Med seier i kveldens kamp ville KBK fortsatt ha heng på medaljeplassen. Men de møtte et Brann lag i akutt poengnød, og som må begynne å sanke trepoengere om håpet om fortsatt Eliteseriespill i 2022 skal leve. Selv om KBK møtte bunnlaget kunne de ikke forvente en enkel seier mot et hardkjempende Bergenslag.

Herlig stemning med nesten 2000 på tribunene på Kristiansund Stadion

Det ble nesten en marerittåpning for hjemmelaget da Dan Peter lot et langt fremspill passere, og en Brannspiller kom først på ballen. Men McDermott kom ut og fikk avverget til hjørnespark. Kampen åpnet med to lag som villig gikk i angrep. Dessverre for KBK var det Brann som fikk den første scoringen. Allerede etter 9 minutt var Mathias Rasmussen frempå og fikk satt ballen til side for McDermott.

Etter scoringen fortsatte det samme kampbildet, med to angrepsvillige lag. Men det var bortelaget som skapte de største sjansene. KBK sine første muligheter kom i det 20. spilleminutt. Først var det Kastrati som kom til en god skuddmulighet inne i Brann sin sekstenmeter, men skuddet ble blokkert til hjørnespark. På den påfølgende corneren var det Kastrati som igjen fikk muligheten innenfor Brann sin femmeter, men forsøket ble avverget av Holmen Johansen. Kastrati var også i offside.

Da halvtimen var passert hadde KBK hatt tre langskudd hvorav det ene kunne blitt farlig. Mucolli fikk muligheten fra hjørnet av 16 meteren, men skuddet skrudde på utsiden av stanga. Deretter var Brann igjen farlig frempå da Rasmussen var alene igjennom, men ble avverget av en god McDermott. KBK tok mer over i banespillet, og i det 42. spilleminutt trodde hele stadion at KBK skulle utligne. Keeper var utspilt og Mucolli skulle bare sette den i mål. Men der stod Brann kapteinen og reddet på streken. Bare nesten for hjemmelaget. KBK presset på for utligning og skapte noen halvsjanser. Men det ble ikke scoret flere mål i den første omgangen og lagene gikk til pause med 0-1 til bortelaget.

KBK startet meget friskt i den andre omgangen. De var aggressive og vant de fleste duellene. Mye godt kombinasjonsspill på midten, og innlegg fra sidene skapte noen nesten sjanser. Etter 51 spilte minutter var det Kartum som fikk avfyrt et skudd, uten at det ble veldig vanskelig for Brann keeperen. Så i det 57. spilleminutt ga KBK presset avkastning. Mucolli fikk ballen inne i sekstenmeteren, lurte av en Brannforsvarer og fyrte av med høyrefoten. Ballen lurte seg inn under keeper, og dermed stod det 1-1.

Idet timen ble passert var det Aasbak som kom til innlegge fra vår venstreside. Kastrati sin hedding ble reddet, men på returen dukket Gjertsen opp og fikk pirket ballen over målstreken. Hjemmelaget hadde snudd det og ledet nå 2-1.

Etter 62 minutt gjorde Michelsen det første bytte da Kastrati ble erstattet av Willumsson. Brann kom litt mer inn i kampen etter KBK sin andre scoring, og i det 69. spilleminutt kom utligningen. Bamba ble spilt fri inne i sekstenmeteren, og alene med McDermott satte han den i mål.

Michelsen gjorde to nye bytter etter 70 spilte minutt. Ut gikk Mucolli og Kartum, inn kom Kalludra og Faris.

I det 75. spilleminutt brøt KBK Brann som prøvde å spille seg ut bakfra. Ballen endte opp hos Gjertsen som prøvde å tråkle seg gjennom langs dødlinjen, men forsøket endte kun med hjørnespark. På den påfølgende corneren var det vår egen Hopmark som raget høyest og styrte ballen i mål. Dermed stod det 3-2 til hjemmelaget. I det 80 minutt var KBK nære på å øke ledelsen. Skarsem kom seg fri på kanten, og det harde innlegget nådde nesten frem til Gjertsen, men endte i ingenting.

Med i underkant av 10 minutter igjen ble Strand Nilsen og kaptein Ulvestad erstattet av Askar og Pål Erik Ulvestad.

KBK styrte det meste av spillet de siste minuttene. Brann tok de overgangene de fikk og jaget utligning. Bortelaget kom til muligheter både på langskudd, hjørnespark og innlegg uten tellende resultat. Det ble lagt til 5 minutter, men ingen av lagene klarte å score flere mål, og dermed endte det med 3-2 til hjemmelaget og nok en 3 poenger!

Lørdag 10. juli reiser laget til Trondheim og Lerkendal stadion. Neste hjemmekamp er søndag 18. juli da vi får Sandefjord på besøk.

Referat: Tor Nygaard
Foto: Ann Olaug Slatlem