Daniel skal spille for KBK i eSerien

Kristiansund Ballklubb er med når eSerien starter i helga. 16 lag kjemper om å bli best i landet og få en plass i eChampions League.

Daniel Lønning (22) skal representere KBK i eSerien 2024. Der skal han prøve å bli landets beste i EA SPORTS FC™ 24 på Playstation 5.

– Jeg har et klart mål om å komme til finalerunden i Oslo. Og derfra kan alt skje, sier Lønning.

Hvis han går helt til topps i eSerien, sender han Kristiansund Ballklubb til gruppespillet i eChampions League i sesongen 2024/25.

To helger med gruppespill før finale i Oslo

Lønning er en av åtte spillere i Norge som sikret seg kvalifisering til eSerien tidligere i år. I tillegg var åtte spillere forhåndskvalifisert, basert på FC Pro-kvalifiseringene høsten 2023. De 16 spillerne representerer hver sin klubb.

Kristiansund skal møte Lørenskog, Brann, Tromsø, Sogndal, Haugesund, Aalesund og Viking i gruppespillet.

I den andre gruppa deltar Bodø/Glimt, Rosenborg, Raufoss, KFUM, Bryne, Åsane, HamKam og Lyn.

Første kamp er KBK–Lørenskog søndag kl. 12.00. Den vises direkte på Twitch her!

Det spilles to kamper mot hvert lag, over to helger. KBKs matcher i gruppespillet går søndag 7. april og søndag 14. april.

Topp 4 fra hver gruppe går videre til sluttspillet, som blir avholdt fysisk på Off-Pitch Arena i Oslo, 27. og 28. april.

Vinneren av eSerien belønnes med en plass i gruppespillet til eChampions League og en plass i Play-In til FC Pro World Championship.

ESERIEN.NO: Se nyheter og resultater fra eSerien på de offisielle nettsidene her!

– Har ventet på eSerien

Daniel Lønning kommer opprinnelig fra Aksdal, like utenfor Haugesund, og bor nå i Grimstad. Der skriver han bachelor og er ferdig utdannet dataingeniør til sommeren. På fritiden trener han styrke og spiller fotball for Express IL.

Men det er ferdighetene i EA SPORTS FC™ 24 som gjør at han skal ta på seg KBK-drakta.

Fra tidligere har han en fjerdeplass i NM med Start, og har spilt flere kvaliker online til Champions League og EM i spillet som tidligere var kjent som FIFA. Han har også vunnet en turnering sponset av Elkjøp.

– Etter noen år uten, har jeg egentlig bare ventet på eSerien igjen. Da turneringen plutselig dukket opp, så jeg en mulighet for å konkurrere i FIFA/FC igjen, sier Lønning.

KBK deltok i eSerien i 2019. Da var det Magnus «magnusthabeast» Hendseth fra Halsa, og Sindre «baerben» Ohrstrand fra Frei som representerte klubben.

eSerien har ikke blitt arrangert siden 2021. Daniel Lønning er glad turneringen nå er tilbake.

– Grunnet mangel på denne type initiativ i Norge har motivasjonen falt, og dette er med på å bygge det opp igjen. Det er gøy å kvalifisere seg til topp 16, og nå er målet å spille offline blant topp 8 i Oslo, sier han.

Sluttspillet kan du se live på Off-Pitch Arena i Oslo eller følge sendingen på Twitch.

NTB_NJ4q3CtDEcM.jpg
Magnus Hendseth og Sindre Ohrstrand spilte for KBK forrige gang klubben deltok i eSerien, i 2019. Foto: NTB