Erik er klubbens første dommer

Erik Pettersen er en del av G17-laget til KBK. Men nå har han blitt historisk på en annen måte enn som fotballspiller.

Pettersen har nemlig blitt klubbens første dommer. En lett jobb, mener han selv.

– Det startet med at jeg skulle ha en jobb for å tjene penger, for å kjøpe fotballsko og fotballklær. Så tipset pappa meg om å bli dommer. Det er en enkel jobb og jeg kan alle grunnleggende regler allerede, sier Pettersen.

Han har foreløpig ingen andre mål med dømmingen enn å ha det som en deltidsjobb, men er nå i ferd med å jobbe seg oppover i divisjonssystemet. Han startet med å dømme kamper i J14 og G14, og har dømt noen kamper i 5. divisjon i kvinnefotballen.

– Etter hvert som man dømmer flere kamper, så blir man rangert høyere og høyere opp, sier tenåringen.

Vil snakke finere til dommere

Som fotballspiller selv, kjenner han godt til at dommeren kan få gjennomgå av både spillere og publikum under kamp.

– Det er jo kjekt å dømme! Men det kan bli litt skummelt av og til også, fordi du hører at det ropes og at det ikke er alle som er enig i alt. Jeg er spiller selv og vet litt hva det går ut på, så for meg går det egentlig ganske greit.

– Kommer du med mange meldinger til dommeren når du spiller selv?

– Jeg snakker litt med dommeren under kamp ja! Jeg er kanskje ikke den verste, men ikke den beste heller ... Jeg kommer til å snakke litt finere til dommeren nå, tror jeg.

Se videointervju:

Ingen tvil om valget

Kristiansund Ballklubb har aldri før hatt en egen dommer i klubben. Dermed er Pettersen historisk.

– Det er kult å ha det i bakhodet, men jeg tenker ikke særlig mye på det.

Om han til slutt må velge mellom å være spiller eller dommer, så gir svaret seg selv:

– Det er klink fotballspiller. Ingen tvil!

pettersen1.jpg
Erik Pettersen spiller fotball på KBK G17 og er klubbens første dommer.