Ett poeng mot tabelltoer Brann

KBK spilte uavgjort mot Norges nest beste lag for øyeblikket.

Kristiansund Ballklubb har et godt tak på Brann på hjemmebane, og vi fortsatte den gode statistikken 2. pinsedag. Det endte 2-2 mellom KBK og Brann etter scoringer av Oskar Siira Sivertsen og Sebastian Jarl.

Bortelaget fra Bergen har startet sesongen godt, og lå på andreplass i Eliteserien før denne runden. Men KBK ønsket å følge opp den gode prestasjonen fra forrige hjemmekamp mot Bodø/Glimt, og vi fikk en drømmestart med straffespark etter bare tre minutter.

Pape Guèye driblet seg inn fra høyrekanten, og ble felt omtrent på 16-meterstreken. Etter en VAR-sjekk ble det dømt straffe, og den satte Oskar Siira Sivertsen til sin venstre side. Brann-keeper Mathias Dyngeland valgte riktig, men ballen smatt mellom hendene på ham til 1-0.

NTB_KOeHiLss8PI.jpg
Oskar Siira Sivertsen scoret på straffespark. Foto: NTB

Sivertsen fikk også en mulighet på et langskudd litt senere, men denne gangen ble avslutningen slått unna av Dyngeland.

Brann fikk sin utligning ved en annen norsk landslagsspiller. En corner ble stusset videre, og på bakerste stolpe satte Bård Finne inn 1-1 etter 12 minutter.

Sivertsen prøvde seg på nytt etter 20 minutter, denne gangen fra 35 meters hold. Dyngeland hadde en dårlig avklaring og var ute av posisjon, men Sivertsens skudd gikk utenfor.

NTB_WQVJfxISEJ0.jpg
Før kampen ble det lest opp et opprop mot hatefulle ytringer på Nordmøre stadion. Begge lags supportere stilte med prideflagg på tribunen. Foto: NTB

Dessverre måtte Marius Olsen bli båret ut av banen med skade etter en halvtime. Wilfred George kom inn, og det ble gjort justeringer slik at Sebastian Jarl gikk ned på midtstopperplass sammen med Dan Peter Ulvestad.

Brann fikk en ny mulighet på en kontring, som endte med at Felix Horn Myhre fikk heade på bakerste stolpe. Men Michael Lansing vartet opp med en god redning, og det sto 1-1 til pause.

I andre omgang fikk Jesper Strand Isaksen en stor KBK-sjanse. Sivertsen la lavt inn fra venstre, og Isaksen avsluttet på direkten rett på keeper.

Men noen minutter senere satt KBKs andre mål, og det lignet mye på Branns scoring i første omgang. En corner ble stusset videre av Guèye, og på bakerste stolpe satte Sebastian Jarl foten til og styrte ballen i nettet til 2-1!

NTB_qvr37y000lQ.jpg
Sebastian Jarl spilte både midtbane og forsvar i løpet av kampen, og scoret KBKs andre mål. Foto: NTB

Midtveis i omgangen burde Bård Finne utlignet, men satte ballen i stolpen til venstre for Lansing.

Brann kjempet på for utligning, og gjorde fire bytter samtidig etter 70 minutter. Og ni minutter senere satt scoringen for bergenslaget. Felix Horn Myhre tok med seg ballen framover sentralt, og avsluttet fra 16 meter. Skuddet gikk via hælen til Dan Peter Ulvestad, Lansing var utspilt og ballen gikk i nettet. 2-2.

Det ble kampens siste mål, og det endte med poengdeling på Nordmøre stadion.

NTB_7ct5VbtgML8.jpg
Flott vær, god stemning og god fotball i Kristiansund på 2. pinsedag. Foto: NTB