Eventyret fortsetter. KBK: 1 RBK: 0

Det var duket for en magisk aften i nydelig høstvær foran et fullsatt Kristiansund Stadion! Og for en magi vi ble vitner til. Dominerte hele kampen igjennom og banket RBK 1-0!

Endelig kunne KBK ønske nordmøringer i hopetall tilbake til et fullsatt stadion! Og passende nok var det våre naboer i nord, Rosenborg, som gjestet Fort Kristiansund Stadion. Norges mest intime arena, med et høylytt og engasjert publikum, hadde gledet seg til denne dagen. TV-sendt sen søndagskamp, fullsatt stadion, Uglan i storform, vått kunstgress, flomlys, og 15° skapte en nærmest perfekt ramme for kampen.

Tross skuffende resultater de siste to kampene, var det store forventninger til kveldens toppkamp.  Med seier ville KBK passere RBK på tabellen, og igjen legge seg fint til rette på tredjeplassen, den som gir muligheter for spill i Europa neste år.

Liridon Kalludra fikk velfortjent applaus og blomster for spilte imponerende 300 kamper for KBK. Gratulerer og lykke til i de neste 300 Kalludra!

Første omgang

Og for en åpning av kampen det ble! Publikum hadde ikke rukket å sette seg ned på setene da hjemmelaget stupte i angrep. Mawa ble spilt gjennom, og fikk lagt ut til Bye som forserte til dødlinja. Han la inn til Mawa som ble revet ned i feltet. Da hadde vi spilt 20 sekunder, og det var RBK som hadde tatt avspark! Rødt kort til RBK spilleren og straffe til KBK. Dessverre satt Bye straffa midt på keeper, og returen ble avverget. KBK fortsatte å presse trønderne og Rosenborg hadde mer enn nok med å forsvare seg.

KBK fikk hjørnespark etter at Kalludra hadde lekt seg nede på dødlinjen, inne i Rosenborgs sekstenmeter. Litt klabb og babb i kjølevannet av corneren, og hvem andre enn vår målfarlige høyreback, Snorre Strand Nilsen, dukket opp inn i sekstenmeteren. Han klinker til og balle fyker i nettet. Fortjent 1-0 til hjemmelaget. Vi passerte akkurat 9 spilte minutter. Stemningen på et fullsatt stadion var ekstatisk og spillerne så ut til å kose seg.

Et kvarter ut i kampen fikk KBK nok et hjørnespark. Også da ble det kaos foran keeper, og kun tilfeldigheter gjorde at Hopmark sin avslutning endte like til side for mål. KBK dominerte kampen og spilte seg frem til flere nesten-sjanser. Vekslingen med fint kombinasjonsspill som utfordret Rosenborg sin bakre firer, og bakromsløp av Mawa, slet gjestene med å finne ut av. Spesielt KBK sin venstrekant var gode, og en leken jubilant, Kalludra, utfordret RBK spillerne gang på gang. Rosenborg fikk noen overganger, uten at det ble farlig.

I det 25. spilleminutt vartet Coly opp med en nydelig gjennombruddspasning til Mawa. Avslutningen  fra spissen gikk like utenfor. Like etter var det Bye som prøvde å hælflikke et innlegg, dessverre også det like utenfor.

Med én mann mer fortsatt KBK å dominere banespillet, og rullet opp angrep etter angrep. Siste 10 minuttene av omgangen kom gjestene litt mer med i kampen, men maktet ikke å skape farligheter utover et par skudd som gikk over og til sides for mål. I det 44. spilleminutt fikk Mawa foten på et innlegg, dessverre ble det blokkert til corner. Det hadde ikke vært noe å si på om hjemmelaget hadde ledet med flere mål. Akkurat i det kampen gikk inn i overtiden fikk hjemmelaget nok et hjørnespark. Hjørnesparket ble stusset videre og på bakerste står Mawa helt alene, men rekker ikke frem til ballen. Der kunne det stått 2-0 til hjemmelaget.

Lagene gikk til pause med 1-0 til hjemmelaget. KBK hadde spilt en fantastisk omgang der de rullet opp angrep etter angrep, både langs høyre og venstre siden. Kombinert med en hardtkjempende Mawa som hele tiden utfordret RBK sitt bakrom.

Andre omgang

KBK tok tak i kampen direkte fra avspark i andre omgang. Hardtkjempende og med godt kombinasjonsspill dominerte de banespillet, og skapte noen nesten muligheter. Dessverre misset de litt på den nest siste pasningen.

I det 53. minutt tok KBK en fantastisk overgang etter et RBK hjørnespark.. Ballen endte etter hvert til Mucolli på venstrekanten, og hans innlegg var Mawa nærme å ekspedere i mål. RBK fikk en stor mulighet i det 55. minutt. Skuddet fra 16 meter ble reddet av  McDermott.. Så i det 56. minutt var idet igjen Mucolli som dro seg fri på høyrekanten. Han avsluttet hardt , men keeper reddet og returen ble klarert til hjørnespark rett foran Mawa. I det 58. minutt var det Bye som hadde en stor mulighet, men også den ble avverget. Det var hektisk og morsomt på Kristiansund stadion, og KBK rullet opp det ene angrepet etter det andre. I det 66. spilleminutt fikk Mawa en ny mulighet, men heddingen ble for løs og keeper reddet enkelt.

Det  var spilt 69 minutter da Mucolli fikk nok en mulighet, men avslutningen gikk over mål. Deretter fikk hjemmelaget en stor overgang, men var litt for unøyaktige på den nest siste pasningen.

I det 77. minutt fikk KBK hjørnespark og gjorde samtidig sine to første bytter da Mawa og Kalludra ble erstattet av Torgil Gjertsen og Sander Kartum. Hjørnesparket endte hos Aasbak på bakerste stolpe, men hans hedding ble reddet på streken av en RBK spiller. Nesten igjen altså. KBK fortsatt å dominere banespillet og skapte sjanse på sjanse, dessverre uten uttelling i målprotokollen.. I det 87. minutt erstattet Jesper Isaksen en meget god Agon Mucolli.

Til tross for stor KBK dominans der de skapte mange sjanser så ble det med det ene målet som Snorre satte inn før 10 minutter var spilt. En fortjent seier og KBK tok tilbake tredjeplassen på tabellen.

For KBK blir det nå landslagspause, før det spilles ny seriekamp 16. oktober på Åråsen stadion mot Lillestrøm. Neste hjemmekamp spilles 24. oktober, da tar vi i mot Sarpsborg 08. Velkommen tilbake alle sammen!

KBK_Lagoppstilling_RUNDE_21_RBK.jpg

#lagetforlidenskap #KBK