Franklin har signert for KBK

Franklin Daddys Boy Nyenetue (23) er klar for Kristiansund Ballklubb.

Franklin er en kreativ og driblesterk angrepsspiller, som er god med begge føtter. Han kan spille både som midtspiss og kant.

Torsdag gjennomførte han den medisinske testen og signerte kontrakt med klubben ut 2026-sesongen. Franklin kommer gratis til KBK etter at kontrakten med Sandefjord utløp ved nyttår.

– Jeg er veldig klar og veldig spent. Det er et spennende prosjekt som foregår her, og det er en fin plass å utvikle seg. Jeg vil gjerne komme hit og ta et par steg i karrieren min, så jeg tror jeg har kommet til riktig plass, sier han.

Franklin har spilt i Sandefjord de tre siste sesongene. Han tar med seg masse erfaring fra Eliteserien inn i en ung KBK-tropp der mange ikke har spilt så mye på dette nivået tidligere.

– Det er en sulten gruppe, og det liker jeg veldig godt. Så håper jeg at jeg kan bidra med erfaringen jeg har fra Eliteserien, sier Franklin.

Trønderen er oppvokst med Rosenborg og 4-3-3, og tror han skal passe godt inn i systemet som hovedtrener Amund Skiri har bygget i KBK.

– Jeg har troen på Amund, og jeg hører at det blir en tøff preseason med mye fysisk arbeid. Det tror jeg er en veldig bra grunnmur til sesongen.

God fjorårssesong

Franklin er født i Liberia, og kom til Norge som barn. Etter spill i Stjørdals-Blink ble han en del av Rosenborg-akademiet det året han fylte 15 år.

Det ble ingen seriekamper for RBK, og Franklin dro tilbake til Stjørdals-Blink der han spilte i OBOS-ligaen i 2020. I Stjørdal var han lagkamerat med Sander Erik Kartum, som kom til KBK etter 2020-sesongen.

franklin1.jpg
Franklin Daddys Boy Nyenetue er på plass på Nordmøre stadion.

Fra 2021 har Franklin spilt eliteseriefotball for Sandefjord. Til sammen ble det 73 kamper og åtte mål i løpet av de tre sesongene.

I fjor leverte han sin beste sesong i Sandefjord. Han spilte 23 kamper, scoret seks mål og leverte to målgivende pasninger.

Spiller med potensial

– Franklin er en veldig spennende spiller. Han er fortsatt bare 23 år og på vei oppover. Vi tror at KBK kan være den rette plassen for ham å få ut makspotensialet sitt, sier Eirik Hoseth, sportslig leder i KBK.

Klubben har vært på jakt etter en spillertype som kan utfordre fra kanten.

– Han kan bidra med scoringer og tempo, true bakrom og gjøre ting på egen hånd. Han er trønder og er nærmest lokal, og har hatt en god skole der han har fått en bra mentalitet. Franklin kommer også til å bli en humørspreder i gruppa, sier Hoseth.

franklin4.jpg
Franklin Daddys Boy Nyenetue har signert for KBK.
NTB_CdyOZG0hGKE.jpg
Franklin Daddys Boy Nyenetue har møtt KBK flere ganger som Sandefjord-spiller. Foto: NTB