Fulgte spent med på trekningen: Får nytt møte med naboen

Med vafler på menyen og trekning på skjermen var gatelaget samlet på stadion tirsdag. Nå gleder de seg til å reise til Bergen for å konkurrere mot lag fra hele landet.

Tirsdag var det stor spenning da KBKs gatelag var samlet for å få med seg trekningen av Nasjonal gatelagsturnering.

Der ble det klart at KBK skal møte KFUM, Viking og Molde i gruppespillet når turneringen arrangeres 13.-14. juni.

I forkant av trekningen, som gatelagets spillere og trenere fulgte direkte på en Facebook-sending, var det Ranheim som var mest omtalt i lokalet. Noen ser på Ranheim som en erkerival, etter mange tidligere møter med trondheimslaget, og ønsket en ny mulighet. Andre ville helst unngå å møte de sterke trønderne i gruppespillet.

gate2.jpg
Spillere og trenere i KBKs gatelag fulgte spent med da trekningen ble gjort tirsdag ettermiddag.

Etter KFUM Oslo var KBK det andre laget som ble trukket i gruppe 5, og de fikk deretter selskap av Viking. Til slutt så var det bare noen få lag igjen i bollen, deriblant Molde. En del av spillerne ville helst ikke møte naboen fra Romsdal, men det endte med at også Molde havnet i gruppe 5. Nå gleder gatelagsspillerne seg til et nytt møte med et lag de har spilt mot flere ganger tidligere.

KFUM er et nytt bekjentskap for KBKs gatelag, mens det ble tap mot Viking da KBK møtte rogalendingene i Nasjonal gatelagsturnering i fjor.

29 klubber deltar i turneringen, som avholdes på og ved Brann stadion i Bergen. Kampene spilles på Nymark, rett ved siden av Brann stadion.

Åpningsseremonien blir avholdt inne på Brann stadion klokken 12.30 tirsdag 13. juni. Deretter spilles alle kampene i gruppespillet før det blir bankett på hotellet med mat og underholdning på kvelden.

Dagen etter er det sluttspill, og turneringen avgjøres i 14-tiden på ettermiddagen onsdag 14. juni, der det også blir premieutdeling.

bergen.jpg
Nymark-banene ligger rett ved Brann stadion. Her skal kampene i Nasjonal turnering spilles. Arkivfoto: NTB

KBKs gatelag var selv vertskap for en turnering 20. april i år. For første gang arrangerte KBK regionscup for gatelag på Nordmøre stadion, der fire andre gatelag fra Midt-Norge deltok.

Gatelaget trener to dager i uka på stadion. Klubben stiller med trenere og utstyr, og mange møter opp lenge før økta for en kopp kaffe og hyggelig samvær. Etter treningen er det sosialt samvær og et felles varmt måltid på stadion.

Kristiansund Ballklubb startet sitt gatelag høsten 2020, som et tilbud for alle som har eller har hatt utfordringer knyttet til rus og eller psykisk helse. KBKs gatelag er et samarbeidsprosjekt mellom Fotballstiftelsen, Kristiansund kommune og Kristiansund Ballklubb.

Se video fra regionscup for gatelag på Nordmøre stadion: