GODT NYTT ÅR!

Da er vi kommet til årets siste dag. Når vi summerer opp sesongen kan vi glede oss over en sjetteplass i årets Eliteserie. Dette er nok en fantastisk prestasjon av klubben, byen og Nordmøre. Vi kjempet om medaljer og europacupspill til det siste, men de små marginene var ikke på vår side mot slutten av sesongen.

2021 var vår femte sesong i Eliteserien, på disse årene er klubbens gjennomsnittsplassering 5.8 plass. Ser man hvilke klubber vi konkurrerer med viser det hvilken enorm prestasjon klubben har gjort over tid.

Gledelig er det også at vi har skrevet profesjonelle kontrakter med 7 lokale spillere i alderen 16-18 år. Dette lover godt for framtiden og viser også hvilken fantastisk jobb som gjøres av KBK – Utvikling / Neasakademiet med Leo Totev i spissen.

Begge våre lag som har deltatt i nasjonal liga (G16 og G18), endte på femteplass og forsterker med det vår posisjon som en av landets fremste klubber også innen utviklingsarbeid.

Tre av våre yngre spillere, henholdsvis Marius Weidel, Oskar Sivertsen og Max Williamsen har alle igjennom året spilt med det norske flagget på brystet og «Binni» Willumsson har spilt med det islandske.

2021 ble også året hvor KBK Kvinner endelig fikk spille seriefotball. De endte på andre plass i 3.divisjon og kopierte med det guttenes plassering i sin første sesong i 2004. Kanskje står vi foran et lignende eventyr også på kvinnesiden i KBK?

Noen av de viktigste grepene som er tatt i denne sammenheng er ansettelsen av Liv Berit Bach som daglig leder i KBK-Kvinner, samt byggingen av Varig Jentehuset.

Jentene har fått ett fantastisk tilholdssted i den nedlagte barnehagen i tilknytning til Kristiansund stadion. Her har man fasiliteter som er bygget med stor dugnadsinnsats og som gir grunnlag for å utvikle damesatsingen de kommende årene.

Med åpning av spill med kontakt kunne vi endelig komme i gang for fullt med vårt gatelag. Dette er et lavterskeltilbud for personer med rus eller andre utfordringer. Det har vært rørende og se den gleden og stoltheten dette har gitt for gatelagspillerne.

Videre har flere av disse spillerne gjort en enorm dugnadsinnsats for å ferdigstille jentehuset og flere er nå også engasjert i driftsavdelingen og i støtteapparatet i klubben.

En av spillerne sa; før når jeg gikk ned Kaibakken så folk stygt på meg, nå når jeg kommer gående med KBKjakka mi, sier folk hei!

Dette beviser alt om hvor viktig klubben er med sine verdier og hva den gjør med stoltheten til oss nordmøringer.

I morgen er det første dagen i 2022, da starter klubben med null poeng og alt må gjenskapes på nytt! Det som var godt nok i 2021 er for dårlig i 2022.

Skal dette eventyret fortsette må hver og en av oss, styret, administrasjon, spillere, trenere, supportere, samarbeidspartnere og hele Nordmøre for øvrig framstå som en bedre utgave av oss selv.

Jeg håper at hver og en av oss tenker igjennom hvordan akkurat jeg kan bidra til at eventyret fortsetter og at vi sammen kan få oppleve store øyeblikk også i 2022.

I kveld blir det en spesiell nyttårsfeiring i og med de smitteverntiltak som gjelder. De fleste feirer hjemme sammen med familie og noen få venner.

Her ligger filmen/teksten til «Floa som flør i mitt hjerte»

Jeg har en drøm om at vi alle synger sangen hjemme i stua i løpet av kvelden og der vi kjenner på stoltheten og gleden som klubben gir oss.

Ta gjerne et bilde eller film, legg ut på FB eller Instagram og tag Kristiansund Ballklubb eller Kristiansundbk.

På vegne av klubben vil jeg takke hver og en av dere, ingen nevnt, ingen glemt for all støtte vi har fått i 2021 og samtidig ønske dere ett riktig godt nytt år!

Kjetil Thorsen, daglig leder.