Kartum selges til Brann

Sander Erik Kartum (27) er klar for Sportsklubben Brann,

Kartum kom til Kristiansund Ballklubb før 2021-sesongen og har spilt 75 serie- og cupkamper for klubben.

Når overgangsvinduet åpner 1. august blir han Brann-spiller. Kristiansund og Brann har kommet til enighet om en overgang for midtbanespilleren som hadde kontrakt med KBK ut denne sesongen.

– Vi gratulerer Sander med overgangen og takker ham for innsatsen i KBK. Sportslig er det aldri kjekt å miste gode spillere, men det er en del av fotballen. Vi er godt fornøyd med avtalen med Brann. Sander har gjort en kjempejobb for KBK hele veien, og skal fortsatt ha én kamp til, så vi håper han avslutter med en fantastisk kamp mot Raufoss, sier Eirik Hoseth, sportslig leder i KBK.

God utvikling i KBK

Kartum ble kåret til årets spiller i Obos-ligaen i 2020 da han spilte for Stjørdals-Blink. Deretter ble han hentet til Kristiansund.

– For de som kommer til KBK er det gode muligheter til å bli skikkelig god og komme seg videre. Når vi selger til større klubber, så må vi være fantastisk gode til å finne nye, gode spillere. Sander er et eksempel på en spiller som kom rimelig til KBK og utviklet seg videre i voksen alder, sier Hoseth.

Også spilleren selv peker på den gode progresjonen han har hatt.

– Det var et veldig stort steg opp fra Blink til Kristiansund. Jeg har fått tid til å utvikle meg videre og har fått mye spilletid. Jeg har blitt en bedre fotballspiller. Når Brann kom på banen var det naturlig å ta enda et steg videre, sier Sander Erik Kartum.

Trivdes fra dag én

Trønderen forteller at han hatt fine år i byen og klubben.

– Jeg følte meg velkommen i Kristiansund fra dag én. Jeg kom til en veldig bra gruppe her i klubben, og alle går i samme retning. KBK er en veldig fin klubb, sier han.

Kartum hadde mulighet til å forhandle med andre klubber fra 1. juli, siden han hadde et halvår igjen av kontrakten. Brann ønsket å hente Kartum allerede nå i sommer i stedet for å vente til nyttår, og KBK og Brann har kommet til enighet om en overgangssum som gjør at han får dra til Bergen fra august.

– Brann har fulgt meg en stund, og det er positivt for meg. Klubben har vist at de virkelig vil ha meg og at jeg passer inn der. Det er et steg opp, med tanke på klubbens størrelse. Brann er en toppklubb i Norge, og det motiverer meg skikkelig å kjempe om å vinne noe. De er i toppen av Eliteserien, er fortsatt med i NM og skal ut i Europa i høst. Brann kjemper på flere fronter, og det er veldig artig, sier Kartum.

Midtbanespillerens siste kamp for KBK blir borte mot Raufoss lørdag 8. juli.