KBK besøker klubber på hele Nordmøre

Akademitrenere i Kristiansund Ballklubb reiser i år rundt for å holde grasrottrenerkurs hos klubber i nordmørskommunene.

Spillet er i full gang når trenerne ankommer fotballbanen i Tingvollvågen. Ute på kunstgresset løper det allerede mange barn i fotballdrakter.

Utviklingsleder Leo Totev og akademileder Mats Brenden i Kristiansund Ballklubb har i forkant brukt en halvtime sammen med lokale trenere i Tingvoll IL for å snakke om hvordan man kan gjennomføre en god treningsøkt i barnefotballen, og hvordan den skal bli morsom, effektiv og inkluderende.

DSC_0071 kopi.jpg
Mats Brenden (til venstre) leder økta med fotballinteresserte barn i Tingvoll.

Brenden skal lede økta. Han har nettopp fortalt foreldre og trenere at han tar seg tid til å sette opp alt utstyr først, selv om økta egentlig skulle begynt for noen minutter siden.

– Det er lett å tenke at man må sette i gang fort, fordi man har bare én time, men da blir det pauser senere i økta når man må bruke tid på å plassere ut utstyr. Gjør det først, så blir det 50 effektive minutter, og det er mye bedre. Når vi setter i gang er alt klart, og da kommer vi kjapt i gang med aktiviteten og får en god dialog gjennom treningen.

I løpet av treningen får barna prøve seg på ulike øvelser som spillerutvikleren på forhånd har gått gjennom med Tingvoll-trenerne som er ansvarlig for ulike jente- og guttelag i kommunen. Viktige momenter er at alle barna får mye kontakt med ballen og at kø skal unngås så langt det er mulig.

Se videoreportasje fra Tingvoll her:

Når treningen er over, samler Brenden og Totev de andre trenerne til en oppsummering. Her snakker de om hvordan treningen har vært og hva de lokale trenerne sitter igjen med etter økta.

– Det er en fin sekvens hvor vi ønsker at trenerne skal være delaktige. De synes det er kjekt at vi kommer, og forhåpentlig gir det motivasjon og ny giv, sier Brenden.

– Vi er priviligerte og får drive med dette på heltid, mens de kommer fra travle jobber og har middagen i munnen når de er på vei til trening. At vi kan hjelpe til med tips og triks i hverdagen er bare kjekt, legger han til.

DSC_0098 kopi.jpg
Mats Brenden og Leo Totev i KBK tar en samling med barna mot slutten av økta.

Grasrottrenerkursene gjennomføres i samarbeid med fotballkretsen. Kristiansund Ballklubb har så langt i år vært på klubbesøk hos Smøla, Kvass/Ulvungen, Kårvåg/Havørn og Eide, i tillegg til torsdagens besøk hos Tingvoll IL.

Videre på planen står Dahle/Nordlandet, Aure og Kristiansund Fotball. Deretter er det sommerferie, før flere klubber får besøk i høst.

– Vi gjør dette for å gi litt input til breddeklubbene, og kommer med informasjon om hva som er god aktivitet, kommer med noen tips og går gjennom treningen på feltet. Målet er å få til gode økter, morsomme økter og gjøre at barna gleder seg til neste trening, sier Brenden.

DSC_0109 kopi.jpg
Denne gjengen deltok i treningsøkta under klubbesøket i Tingvoll torsdag kveld.

Tidligere klubbesøk

Se bilder fra besøkene i andre klubber her:

1.jpeg
2.jpeg