KBK henter spiss fra Brann

Elias Heggland Myrlid (20) kommer på lån til Kristiansund Ballklubb.

Brann-spissen landet i Kristiansund onsdag formiddag og dro direkte på trening på Nordmøre stadion. Der hadde han sin første økt med nye lagkamerater i KBK.

– Jeg er først og fremst kjent som en målscorer. Mange vil si jeg er en «fox in the box», men jeg er også en spiller som kan bruke fart i bakrommet, sier 20-åringen.

Kristiansund Ballklubb har inngått en avtale med Sportsklubben Brann gjennom den nasjonale utlånsordningen. Dette innebærer at norske spillere mellom 18-22 år kan lånes ut fra Eliteserien eller OBOS-ligaen utenom overgangsvinduet.

Avtalen har foreløpig varighet fram til neste landslagspause, som er i juni.

– Jeg håper det blir et bra opphold, så kan jeg kanskje bli her lengre, sier Myrlid.

Bestemte seg raskt

Myrlid har spilt tre kamper og scoret fire mål for Branns andrelag i Post Nord-ligaen så langt denne sesongen. Han er kaptein på Brann 2, og totalt har han 38 kamper og 37 mål for Branns andrelag i sesongene 2021-2023.

Nå er han glad for å få sjansen i KBK.

– Da jeg hørte om interessen fra Kristiansund var jeg veldig fort bestemt på at det var noe jeg hadde lyst til, og så gikk det heldigvis veien. Jeg har sett Kristiansund i Eliteserien, og vet at det er en fin by. Det virker som et bra opplegg med gode spillere og gode trenere, så det var det som lokket meg opp hit, sier Myrlid.

elias3.jpg
Elias Myrlid er klar for Kristiansund Ballklubb.

– Har vist at han kan score mål

– Han er en spennende spiller som vi kjenner litt til fra før. Han har vist at han kan score mye mål, sier sportslig leder Eirik Hoseth i KBK om nysigneringen.

Bakgrunnen for at KBK velger å låne inn Myrlid nå, er skadesituasjonen blant de offensive spillerne.

Marius Weidel er skadd i en periode framover, mens Binni Willumsson fortsatt ikke er i full trening. Samtidig jobber Moses Mawa hardt for å komme tilbake etter å ha røket akillesen – noe som kan ta tid for mange spillere.

– Heine Gikling Bruseth ble også skadd sist, og da er det ikke unaturlig å hente inn en ny spiller, sier Hoseth.

Også sportslig leder i Brann, Jimmi Nagel Jacobsen, er fornøyd med avtalen.

– Dette er en fin mulighet for Elias til å fortsette sin utvikling, og vi er sikre på at dette vil være bra for han, sier han.