KBK inntar tabelltoppen

KBK vinner fortjent 2-0 over Odd og klatrer dermed opp på førsteplass på Eliteserietabellen. Det er første gang i KBK sin historie vi ligger helt øverst i Eliteserien.

Vi hadde lagt bak oss en 2 uker lang landslagspause når Skienslaget Odd gjestet Kristiansund stadion. KBK hadde gått inn i pausen med 4 strake seire, var tabelltreer og Michelsen hadde fått en fortjent utmerkelse som månedens trener i mai. Gratulerer!

Med hjemmeseier ville Nordmøres stolthet toppe Eliteserien, en bragd for klubben som har bygd sten på sten. Tabelltopp har aldri tidligere skjedd i klubbens relativt korte historie, og er nok en bekreftelse på at mye gjøres riktig i en klubb med begrensede ressurser. Forutsetningen før dagens kamp var klare!

Før kampstart ble elegante Diop gratulert med 100 spilte kamper for KBK.

Første omgang

Vi fikk nesten en drømmeåpning av kampen da Gjertsen etter kun 2 minutter spilt fyrte av fra 18 meter, men skuddet gikk like utenfor.

Første kvarteret var det ingen av lagene som hadde klart å rive til seg et overtak. Høyt tempo, mange duller og situasjoner inne i begge sekstenmeterne som kunne ha resultert i scoringer, men lagene var for upresise med den nest siste pasningen. I det 22. spilleminutt fikk Diop skutt fra 18 meter, men Odd keeperen får slått til hjørnespark. I det 26. spilleminutt var KBK nærme. Aasbak fikk slått inn fra vår venstre side etter å ha kombinert fint med Gjertsen. Faris stormet mot første stolpe og fra 5 meter styrte han innlegget like utenfor.

I det stadionuret viste 33 minutt fikk Odd sin hittil største sjanse, men skuddet ble reddet av McDermott, og returen klarert. På den påfølgende kontringen var det Bye som fikk avsluttet fra 10 meter etter å ha blitt spilt nesten fri av Faris. By sitt forsøk på å kurle ballen i det borteste krysset endte dessverre utenfor. KBK tok mer og mer over og presset Odd.

Til tross for at KBK var det førende laget siste halvdel av omgangen maktet de ikke å omsette sjansene i mål. Og siden heller ikke Odd klarte å få ballen i nettet bak McDermott gikk lagene til pause på stillingen 0-0.

Andre omgang

Odd fikk den første muligheten etter pause. Odd brøt på midten og kontret., men Hopmark slengte seg og blokkerte avslutningen. Så i det 49. spilleminutt ble Bye spilt fri til venstre for mål, men skuddet ble reddet.

I det 62. spilleminutt brøt jubelen løs blant det 600 tilskuerne. Skarsem ble spilt fri på venstre siden og hans presise innlegg traff Kartum på et fint løp inn i sekstenmeteren. Kartum bredsidet ballen  kontrollert helt nede ved stolperoten, utagbart for Odd keeperen. 1-0 til hjemmelaget, og top of the league!

KBK førte kampen, men Odd tok overgangene når sjansen bydde seg og med litt større presisjon kunne de skapt farligheter foran McDermott i KBK målet. Men det  var KBK som var best og farligst, og i det 72. spilleminutt var Faris spilt alene gjennom. Han kom imidlertid litt for tett på keeper, som avverget.

Med i underkant av 20 minutter igjen gjorde trener Michelsen hele fire bytter. Skarsem, Faris, Diop og Gjertsen ble erstatte av Willumsson, Kalludra, Pål Erik Ulvestad og Mucoli.

Kartum viste seg igjen med en farlig avslutning etter 75 minutter men keeper avverget med en fin benparade.

Med 8 minutter igjen ble Kartum erstattet av kaptein Ulvestad.

Akkurat da vi startet på de fire tillagte minuttene var det innbytter Mucoli som ville vise seg frem. Fra like utenfor 16 meteren brukte han venstrefoten og plasserte ballen utagbart for keeper i venstre kryss. Det ble ikke scoret flere mål på Kristiansund stadion, og hjemmelaget vant fortjent 2-0.

For KBK ble det en liten historisk begivenhet i og med at klubben innehar tabelltoppen, i alle fall til kampene i morgen er ferdigspilt.

20.  juni spilles neste serierunde, og laget reiser da til Haugesund Sparebank Arena . Neste hjemmekamp er 26. juni da vi får Mjøndalen på besøk.

KBK_Lagoppstilling_RUNDE_7_ODD.jpg

#lagetforlidenskap #KBK