KBK med årets første hjemmeseier

KBK slo Tromsø 1-0!

3339 tilskuere fikk se at KBK slo fjorårets bronselag Tromsø 1-0 søndag kveld. Dette var årets første hjemmeseier for KBK, og vi står nå med sju poeng etter de fire første eliteseriekampene.

KBK startet med dette laget: Lansing, Williamsen, Olsen, Ulvestad, Rakneberg, Jarl, Alte, Willumsson, Sivertsen, Guèye og Mikaelsson

Det var en sjansefattig start på kampen, og den første gode muligheten kom først etter en halvtime. Hilmir Mikaelsson ble spilt gjennom og avsluttet mot mål. Skuddet ble blokkert, og Tromsø-forsvaret fikk rensket unna til corner.

Hjørnesparket førte til en trippelsjanse. Dan Peter Ulvestad avsluttet to ganger, og deretter var det Sebastian Jarl sin tur, men alle skuddene ble blokkert.

Første seriemål

KBK hadde en meget god periode det siste kvarteret av førsteomgangen, og etter 37 minutter gjorde Brynjòlfur Willumsson et godt forarbeid som endte med at Oskar Siira Sivertsen kom til avslutning.

Rett etterpå fikk Mikaelsson en stor sjanse. Islendingen forsøkte å vippe ballen over keeper, men målvakt Jakob Haugaard reddet til corner. Pape Habib Guèye headet på mål etter hjørnesparket, men den ble enkelt reddet av keeper.

hilmir.jpg
Hilmir Mikaelsson kom seg til flere gode muligheter i første omgang. Foto: Terje Stamnes

Guèye viste seg deretter fram på midtbanen, og førte ballen framover. Den endte hos Willumsson, men skuddet hans nede i nærmeste hjørne ble reddet.

Etter 44 minutter kom det fortjente ledermålet for KBK. Et hjørnespark landet i beina til Guèye, som banket inn 1-0 på halv volley. Spissen scoret i cupkampen mot Brattvåg, men dette var hans første seriemål for KBK.

Straffe etter VAR

Det sto 1-0 til pause. Det var en åpen start på andreomgangen, og etter 58 minutter kom historiens første VAR-situasjon på Nordmøre stadion.

En TIL-forsvarer hadde handset i feltet, og spillet gikk videre i lang tid uten at ballen var ute av spill. Dommeren fikk etter hvert beskjed, og stanset spillet for å sjekke VAR-skjermen. Han endte med å dømme straffespark til KBK. Willumsson sendte dessverre straffesparket i stolpen.

straffe.jpg
Straffen fra Binni Willumsson gikk i stolpen. Foto: NTB

Tromsø fikk et løft etter straffemissen, skapte mer enn i førsteomgangen og det ble en jevn kamp som bølget fram og tilbake. Pape Guèye var frampå for KBK et par ganger, og TIL kom til to avslutninger da det var spilt rundt 75 minutter.

Bortelaget fikk sin klart største sjanse etter 81 minutter. Tromsø fikk frispark på 17 meter midt foran mål. Frisparket var hardt, men ble slått unna av Michael Lansing.

KBK la om til fem mann bak mot slutten av kampen, og holdt unna slik at det endte med 1-0-seier på Nordmøre stadion.