KBK til 3. runde etter seier mot Træff

KBK slo Træff 2-1 på Reknesbanen onsdag kveld. Dermed er vi videre til tredje runde i fotball-NM!

Det var hjemmelaget Træff som tok ledelsen på Reknesbanen, men KBK snudde kampen og vant 2-1. Med samme resultat som i første cupkamp mot Brattvåg, er vi videre til tredje runde, som trekkes senere onsdag kveld.

KBK stilte med en sterk startellever mot Træff: Mbaye – Williamsen, Olsen, Jarl, Aalberg – Alte, Isaksen, Willumsson – Sivertsen, Guéye og Nyenetue. På benken startet Lansing, Rakneberg, Ulvestad, Mikaelsson, Haugen, Wiig og Hoel.

Tidlig Træff-scoring

KBK fikk en god mulighet rett etter avspark. Franklin Nyenetue kom seg gjennom og prøvde å runde keeper, men Træff-forsvaret avklarte til corner.

Det var i stedet Træff som tok ledelsen da det var spilt ni minutter. Etter en corner fikk Iver Flønes stå alene og heade inn 1-0.

Kaptein Max Williamsen fikk en kneskade etter et kvarter, og måtte ut på båre. Mikkel Rakneberg kom inn på venstrebacken, og Isak Aalberg ble flyttet inn i midtforsvaret.

20240424_151724985_iOS.jpg
Max Williamsen måtte ut på båre etter et kvarter. Alle foto: Terje Stamnes

Det var KBK som presset og kom til sjanser, men utligningen lot vente på seg. Den kom til slutt, etter 43 minutter. Willumsson tok med seg ballen til høyre inne i Træff-feltet, og banket inn 1-1 i lengste hjørne.

Tre minutter på overtid i første omgang fikk Pape Guèye en kjempesjanse rett foran mål, men Træff-keeper Sivert Beinset reddet.

20240424_154331825_iOS.jpg
Binni Willumsson utlignet for KBK. Alle foto: Terje Stamnes

Guèye-mål

Fem minutter ut i andre omgang fikk Mikkel Rakneberg tid til å smelle til fra 20 meter, men skuddet gikk i tverrliggeren.

Utover i omgangen skapte KBK flere sjanser ved Sivertsen, Willumsson og Guèye, ofte etter innlegg.

20240424_161035550_iOS.jpg
Mikkel Rakneberg skjøt i tverrliggeren i andre omgang. Alle foto: Terje Stamnes

Til slutt ble det også et ledermål på innlegg. Sivertsen la inn til Guèye, som headet stang-inn til 2-1! Senegaleseren har funnet scoringsformen – han scoret også i første cuprunde mot Brattvåg og i KBKs forrige seriekamp mot Tromsø.

Etter 85 minutter vippet innbytter Hilmir Mikaelsson ballen i mål, men ble avblåst for en dytt i forkant. Træff klarte ikke å skape farlige sjanser til å utligne, og det endte med 2-1-seier til KBK.

Cuptrekning onsdag kveld

Tredje cuprunde spilles allerede om én uke, onsdag 1. mai. Hvem som blir motstander der, blir klart senere i kveld. Trekningen sendes på NFFs nettsider her

I trekningen er det laget fra den laveste divisjonen som får hjemmekamp. Trekkes to lag i samme divisjon, er det laget som trekkes først som får hjemmekamp.