Kjære sesongkortinnehavere!

Kristiansund Ballklubb har solgt nærmere 3500 sesongkort til stolte nordmøringer i 2020!

Klubben budsjetterer med drøyt 8 millioner kroner i billett – og sesongkortsalg til denne sesongen hvorav omtrent 7 millioner gjelder sesongkortsalg. Sett i forhold til folketallet på Nordmøre viser dette den enorme kjærligheten vi har til klubben vår, KBK er Laget for lidenskap.

Igjennom hele vinteren har vi gledet oss til vår fjerde sesong i Eliteserien, gledet oss til et fullsatt Kristiansund Stadion og gledet oss til å se guttene våre plage motstanderne ute på det grønne gresset. Vi gledet oss til å møte de andre sesongkortinnehaverne og som også hadde kjøpt igjen sine faste plasser fra året før. Kristiansund Ballklubb er den viktigste arenaen for oss nordmøringer, her møtes vi, her er vi stolte over hvor vi kommer fra og her ler og gråter vi sammen.

Fram til den 12.mars handlet alt om å gjøre klubben, byen og hele Nordmøre klare til en ny sesong, men Coronakrisen truer alt! Klubben har så langt i år et inntektstap på 6 millioner kroner, for en «liten» Eliteserieklubb får dette store økonomiske konsekvenser. Vi vet at klubben går en særdeles krevende tid i møte, men dere skal vite at vi jobber dag og natt for at klubben skal lande med begge beina på jorda når sesongen summeres opp. Med hardt arbeid skal vi forlenge Eliteserieeventyret for enda en sesong og forhåpentligvis skape et økonomisk resultat som gjør at klubben ikke havarerer.

Uvissheten i forhold til om det vil bli spilt kamper i 2020, om man får lov å trene, når starter serien osv har ført til at det har vært vanskelig å planlegge. Spillere, trenere, ansatte, styre og alle de vidunderlige frivillige i klubben har vist en fantastisk evne til å omstille seg, gjøre det beste ut av situasjonen og fokusere på det vi får gjort noe med. Jeg er relativt trygg på at vi er meget godt forberedt til oppstarten av Eliteserien om et par uker. Måten våre samarbeidspartnere og ikke minst sesongkortinnehaverne har vist tålmodighet med situasjonen, beviser den enorme kjærligheten man har til klubben.

Til alle dere som har kjøpt sesongkort har det vært og er fortsatt litt vanskelig å vite hva man skal forholde seg til. Vil det være slik at hele sesongen blir spilt uten tilskuere, vil man etter hvert åpne opp, hvor mange slippes evt inn osv? For oss i KBK er det vanskelig å spå omfanget av dette pr nå. Det vi vet er at når man ikke får levert sin vare, er det krav om refusjon som slår inn, dog vet vi ikke hvor mange kamper som blir berørt. Prinsippet om krav til refusjon vil uansett i slike sammenhenger baseres på en relativ andel.

Klubben vet at mange må «grave dypt i lomma» for å kunne kjøpe seg sesongkort, vi vet at mange har fått sesongkort i bursdagsgave og julegave. Vi vet at alle hadde gledet seg, det gjør vondt for de som har kjøpt sesongkort og det gjør vondt for oss i klubben som ikke får muligheten til å være vertskap for alle dere fantastiske supportere med de største blå hjertene.

Vi er særdeles ydmyke overfor våre trofaste supportere, men håper at de fleste vil tenke at dette er tiden for å stå bak laget. Sørg for å ramme inn ditt sesongkort, heng det på veggen til minne om det året du ikke fikk følge laget ditt fra tribunen. Om noen år vil du minnes at du sto sammen med klubben din, da klubben trengte deg som mest.

I KBK snakker man alltid om at «laget» er vår viktigste spiller, hjelp oss å vise at vi er den klubben i landet som har de mest trofaste supporterne også i denne sammenhengen.

Om noen har spørsmål om rettigheter eller krav til refusjon bes henvendelse rettes til [email protected]

Kjetil Thorsen
Daglig leder