Max har signert ny kontrakt med KBK

U21-landslagsspiller Max Normann Williamsen (19) har skrevet under på en ny kontrakt med Kristiansund Ballklubb.

Williamsens nye kontrakt med KBK varer ut 2025-sesongen.

– Det føles godt å fornye med tre år, sier han.

Kristiansunderen er en av mange unge, lokale spillere i dagens KBK-tropp. Til tross for at han bare er 19 år, har han allerede skaffet seg mye erfaring på høyt nivå.

– Det betyr veldig mye for folk at det er noen lokale på laget, det tror jeg folk synes er artig. Det er et mål å komme tilbake til Eliteserien, og jeg har lyst til å bidra til at vi kommer dit. Det er en god utfordring og jeg gleder meg til å bli med videre, sier Williamsen.

– Han kan nå langt

Sportslig leder Eirik Hoseth i KBK er svært fornøyd med at avtalen er i boks.

– Max er U21-landslagsspiller, en lokal spiller som har gått hele veien i akademiet vårt og en ledestjerne for ungguttene som kommer bak. At han har ønske om å være med videre i KBK er virkelig flott for klubben og publikum.

Williamsen hadde opprinnelig en kontrakt som gikk ut etter denne sesongen. Dermed hadde han mulighet til å signere førkontrakt med en ny klubb fra 1. juli.

– Vi har jobbet med dette lenge, det er naturlig at det tar tid. Han er en attraktiv spiller, og målet er at han skal bli for god for KBK. Max er tydelig på det målet selv også. Han har alle muligheter til å nå langt, sier Hoseth.

Se videointervju med Max her:

Max Normann Williamsen er en av de første som har slått gjennom etter å ha vært en del av NEAS Akademiet. Dette er arenaen for de største fotballtalentene på Nordmøre, og nå begynner satsingen å bære frukter med en rekke unggutter som har tatt steget opp på A-laget.

– Snakk om å få valuta for pengene! Det er unggutter fra NEAS Akademiet som står fram, det er noe unikt som er skapt i et spleiselag på Nordmøre, sier Hoseth.

Norge U21 og flere målpoeng

Williamsen fyller 20 år 24. juli. Han spilte i KBKs treningskamp mot Manchester United på Ullevaal stadion sommeren 2019, den samme uka han deltok i Norway Cup. Han fikk sin første offisielle kamp for A-laget 12. september 2020, i en eliteseriekamp mot Viking, og fikk ytterligere én seriekamp i koronasesongen.

I 2021 ble det tre kamper for KBK i vårsesongen, før han gikk på lån til Levanger. Der spilte han fast for trønderlaget i PostNord-ligaen i to måneder, før han returnerte til Kristiansund. I løpet av høsten 2021 ble det flere kamper for KBK, og fra 2022-sesongen etablerte han seg som en viktig brikke i startoppstillingen.

maxutd.jpg
Max Normann Williamsen kom inn som innbytter mot Manchester United 30. juli 2019. Foto: NTB

På mandag reiser Williamsen på samling med Norges U21-landslag. Det er første gang at KBK har en spiller i den norske U21-troppen.

– Én samling betyr ikke så mye, men det handler om å klare å opprettholde prestasjonen. Blir jeg fast med der, så kan det bli gøy. Det er mange talenter, og det blir artig å få matchet seg mot dem som er best på sin alder. Det er bare å stå på videre, sier Williamsen.

Et felt der midtstopperen selv ønsker å bli bedre, er foran motstanderens mål. Denne sesongen har han én scoring, mot Levanger i cupen. Han deltar ofte sammen med spissene på avslutningstreningene.

– Jeg har satt meg mål om å få flere målpoeng, og spesielt mål. Jeg har øvd mye med Conny Månsson, og satser på at jeg kan få til mer utover i sesongen.

maxmaal.jpg
Max Normann Williamsen ønsker å score flere mål. Her feirer han scoring mot Aalesund i 2022-sesongen.