max

Max på U21-landslaget

KBKs Max Normann Williamsen er tatt ut til samling med Norge U21.

Williamsen er med når Norge U21 skal spille to kamper mot Skottland i Spania i neste uke. Det er første gang at Kristiansund Ballklubb har en U21-landslagsspiller for Norge i troppen.

Samlingen starter mandag 12. juni, og kampene mot Skottland spilles 15. og 18. juni.

– Vi er stolte over at vi får med en spiller på Norge U21, det er fantastisk for Max, KBK og byen. Det viser igjen at det jobbes godt med utvikling av spillere i klubben, og det er en stor honnør til NEAS Akademiet og til A-lagsteamet som videreforedler spillerne, sier Eirik Hoseth, sportslig leder i KBK.

«Nye Norge»

Norges Fotballforbund offentliggjorde troppen mandag ettermiddag. Norge U21 skal i sommer spille EM, men troppen som Max Normann Williamsen nå er tatt ut til er «nye Norge U21» som fra september skal begynne å spille kvalifiseringskamper til det neste europamesterskapet. Da venter kamper mot Latvia og San Marino.

– Det gror godt i KBK for tiden, og Max er en viktig lokal brikke på laget. Vi håper han tar nye steg og til slutt blir altfor god til å være i KBK, sier Hoseth.

Andre KBK-spillere skal også ta på seg landslagsdrakta. Marius Weidel reiser senere denne uka med Norge G18 til samling i Portugal, mens Eirik Erstad Nyland drar til Polen med Norge G16.

– Kan bli skikkelig god i KBK

Når Hoseth snakker om utviklingsarbeidet, viser han samtidig til at Pemi Faris nå har blitt en toppspiss i Bodø/Glimt.

– Vi ser at han scorer mye der, og han tok også steg i KBK i fjor høst. Det er gode muligheter for å bli skikkelig god i KBK, og vi mener vi er en attraktiv klubb for både lokale gutter og spillere fra andre steder, sier han.

Dagens U21-trener Leif Gunnar Smerud gir seg etter sommerens EM. Den nye sjefen blir Jan Peder Jalland, som har vært tett på uttaksprosessen og blir med på samlingen i Spania der Max Normann Williamsen skal være med.

– I sommer har vi to lag i mesterskap, både G19 og U21, der det er mange som også har lyst til å melde seg på inn mot kommende kvalifisering. For de uttatte spillerne handler det om å gjøre sitt beste nå i juni, for å vise at de ønsker å være med når det spiles om poeng i september, sier Mathias Haugaasen, som ledet U20-landslaget tidligere i år, til NFFs nettsider.

Hos Norges Fotballforbund kan du se hele troppen.