Nå skal vi skape opplevelser for hele Nordmøre

Av Kjetil Thorsen, daglig leder i KBK

Velkommen til en ny sesong på Nordmøre stadion! Kristiansund Ballklubb er tilbake der vi hører hjemme – i Eliteserien.

Et vanskelig fjorår på og utenfor banen endte med at vi fikk en gyllen sjanse med dobbeltkamp mot Vålerenga. Det ble 0-2 i hjemmekampen, og de fleste hadde nok ikke særlig tro på at det skulle gå.

Men laget selv hadde trua. Da scoringene kom i andre omgang vokste optimismen hos de aller fleste, og vi hentet fram en enorm prestasjon akkurat da vi trengte den.

Litt av grunnen til at det skjedde, handler om verdiene til klubben. Vi har en ung spillerstall, et lag som er uredd, som står sammen. Et lag med kompiser. Kvaliteten til laget sørget for at vi gjorde det utrolige og rykket opp.

Da KBK rykket opp til Eliteserien for første gang, var vi en klubb som ikke hadde opplevd det før. Da vi gikk inn i sesongen 2017, var det en fantastisk energi i klubben, i byen og på Nordmøre. Vi viste gang på gang at det var her vi skulle være.

Etter hvert har vi blitt godt vant med at laget leverer gode prestasjoner. Det som føltes som «cupfinaler» hver gang vi spilte eliteseriekamper her, ble til slutt hverdagen. Vi ble nok litt bortskjemt på Nordmøre.

Nå må vi – alle nordmøringer – samle den samme energien som vi hadde da vi rykket opp forrige gang. Veldig mange av spillerne i dagens KBK har ikke opplevd Eliteserien før. Vi er hundre prosent avhengig av å samle den energien for å prestere på øverste nivå.

publik1.jpg

Derfor må vi sørge for at det er over 4.000 tilskuere på tribunen når KFUM kommer på besøk på søndag. Vi må sørge for at Nordmøre stadion blir fortet til Kristiansund Ballklubb igjen.

Vi fikk en artig opplevelse med 3-2-seieren mot Lillestrøm i første serierunde. Det var utrolig gledelig å se 400 KBK-ere på bortefeltet på Åråsen. Før kampen var 200 av oss samlet til vorspiel, og da vi gikk den drøye kilometeren fra puben til stadion, så vi at vi var i en fotballby. Det hang flagg på alle hus, på hvert gatehjørne. LSK-supportere hang ut av alle vinduer for å se da KBK-supporterne gikk forbi i tog. På stadion var det ikke et sete ledig.

Det er slik vi ønsker at det skal være her også! LSK ble stiftet for over hundre år siden, de er godt vant der også. Og de får fortsatt til å samle energien som gjør Lillestrøm til en fotballby.

lsk4.jpg

Vi drømmer om at hele Nordmøre står bak oss på søndag! Betydningen av KBK strekker seg langt ut over det som skjer på banen. Ingen har greid å binde sammen Nordmøre med tilhørighet og stolthet på samme måte som KBK har gjort.

Folk startet kanskje å se opprykkskampen med ett øye, men så slutten av kampen med hele seg. Noen var på kne foran tv-en, andre gikk bokstavelig talt i kjelleren fordi de ikke turte å se. Da Christoffer Aasbak satte inn det avgjørende straffesparket, så vi hvilken stolthet og eufori det skapte.

Det vi skaper, er opplevelser. Og på søndag har vi en unik mulighet til å skape en ny opplevelse. Den må hele Nordmøre stå bak – spillere og trenere klarer det ikke alene.

Jeg håper mange henger ut flagg og farger byen blå, at man kommer tidlig til stadion for å treffe KBK-venner og at de som ikke har mulighet til å være på tribunen setter seg foran tv-en og ser kampen.

Da laget kom hjem til Kristiansund etter opprykket, ble vi møtt av en fullstappet ankomsthall på Kvernberget, og deretter med fyrverkeri og folkehav ved Nordmøre stadion. Den enorme mottakelsen vi fikk, satte vi umåtelig stor pris på. Samtidig viser det hvor mye fotballen kan engasjere. Det er utrolig å se hvor mye Kristiansund Ballklubb betyr for folk. Vi er ekstremt glade for at vi klarte å gi dere den opplevelsen. Nå skal vi skape mange flere!

publik2.jpg