Ny kontrakt for Marius

Marius Weidel (18) har skrevet under ny kontrakt med Kristiansund Ballklubb.

Bildet: Marius Weidel sammen med sportslig leder Eirik Hoseth i KBK.

Den nye kontrakten har varighet ut 2025-sesongen.

– Jeg har vært i KBK i mange år nå, og liker meg her. Det er et flott team og en flott gruppe som jeg har lyst til å være med videre, sier Marius Weidel.

Han debuterte for førstelaget i cupkampen mot Surnadal 11. mai 2022. Da scoret han også sitt første mål. Eliteseriedebuten kom to måneder senere, som innbytter mot Vålerenga på Intility Arena.

marius1.jpg
Marius Weidel har spilt fem kamper og scoret to mål for KBKs førstelag. Foto: Terje Stamnes

I fjor scoret han i cupens første runde mot Tomrefjord, og fikk to kamper som innbytter i OBOS-ligaen. Dessverre ble deler av 2023 ødelagt av skader, men nå er spissen klar til å bidra på banen igjen. Weidel var med i troppen i forrige eliteseriekamp mot Tromsø.

– Jeg har fått god hjelp av alle rundt meg, og nå er jeg godt i gang. Kampformen begynner å bli bedre etter at jeg har spilt for KBK 2, så jeg er ikke langt unna hundre prosent.

Vil tilbake på landslaget

Han ser lyst på mulighetene for spilletid i Eliteserien denne sesongen.

– Plutselig dukker det opp en sjanse til å komme inn, så da gjelder det å vise at man fortjener flere sjanser.

Spissen har i flere år vært en del av de aldersbestemte landslagene til Norge. Han har kamper for G16-, G17- og G18-landslagene, og scoret i debuten mot England for Norge G18 i fjor.

– Jeg håper å være med videre på landslaget når jeg er hundre prosent. Jeg var med for Norge i fjor før jeg ble skadet, så det er et mål å komme inn der igjen.

weidel_lands.jpg
Marius Weidel har spilt for Norge på G16-, G17- og G18-nivå.

Marius Weidel, som opprinnelig kommer fra Frei FK, kom til KBK høsten 2019. Han signerte sin første proffkontrakt med klubben sommeren 2021.

– Det har vært en veldig fin reise, og jeg er glad for alt jeg har opplevd i KBK. Det er derfor jeg velger å bli med videre også.

Russ i år

Weidel en én av to spillere i A-lagstroppen som er født i 2005. Det betyr at han og lagkamerat Isak Hagen Aalberg er russ i år.

– Jeg er egentlig russ, men det blir ikke så mye av det, akkurat. Russetiden er ikke noe jeg tenker så mye på. Men det blir artig å ha kompisene på tribunen for å se kamper i mai!

Utviklingsleder Leo Totev i Kristiansund Ballklubb er glad for at Marius Weidel har tatt steget opp til førstelagstroppen og har signert sin andre kontrakt med klubben.

– Han er en av de beste naturlige avslutterne jeg har sett her på mange år. Han har nese for mål, bra fart og en avslutningsteknikk som har gjort at han har scoret mange mål for KBK 2. Vi har forventninger til ham i 2024-sesongen, og tror han kan prestere over tid slik at vi får se hva som bor i ham, sier Totev.

weidel2021.jpg
Marius Weidel signerte proffkontrakt med KBK for tre år siden, samtidig som Heine Gikling Bruseth.