nyl_fors

Nyland har signert proffkontrakt

Eirik Erstad Nyland (16) er landslagsspiller og tidenes yngste KBK-debutant. Nå har han skrevet under sin første proffkontrakt med klubben.

I år har Eirik Erstad Nyland debutert både for Norges G16-landslag og for førstelaget til Kristiansund Ballklubb.

Tirsdag skrev 16-åringen under sin første profesjonelle kontrakt med KBK.

– Det er stort, selvfølgelig! Det har vært en guttedrøm helt siden jeg begynte å spille fotball, sier han.

Midtbanespilleren signerte kontrakten sammen med pappa Ola Bø Nyland, sportslig leder Eirik Hoseth og utviklingsleder Leo Totev.

– Eirik har lenge vært en av de mest spennende spillerne i regionen. Det så vi tidlig, og vi la en plan om at han skulle få matching mot spillere året eldre enn seg. Han har tatt nivået, og nå blir det spennende å følge ham videre. Eirik er også en type som gir energi og viser lederskap i garderoben, sier Totev.

nyland01.jpg
Kontrakten ble signert i SpareBank 1 Nordmøre-losjen tirsdag ettermiddag.

Tidenes yngste

Nyland kom til KBK fra Nordlandet for tre år siden, og denne sesongen har han virkelig gjort seg bemerket på fotballbanen.

I april var Nyland med på samling med G16-landslaget i Kroatia, og debuterte mot vertsnasjonen 21. april. Så langt har det blitt fire kamper med flagget på brystet.

Bare en måned etter landslagsdebuten kom debuten for KBKs førstelag. Han fikk en overraskende beskjed om at han var med i troppen til cupkampen mot Tomrefjord 24. mai, og med noen minutter igjen å spille ble han byttet inn da KBK vant 2-0.

Nyland er tidenes yngste debutant for KBKs førstelag, og var 15 år og 313 dager da han spilte i 1. runde-kampen i cupen.

– Jeg har utviklet meg godt i KBK, og det har vært mange oppturer i år. Det er bare å nyte det. Jeg har vært heldig å få debuten både på landslaget og for KBK, men alt det ser jeg på som bonus. Det er her i hverdagen det gjelder, sier han.

KBK cup tomrefjord.jpg
Ungdommene bidro til cupseieren mot Tomrefjord tidligere i år, og Eirik Erstad Nyland ble tidenes yngste KBK-debutant.

Mange KBK-spillere på landslag

KBK har for tiden en rekke spillere på norske landslag. Max Williamsen er på U21-landslaget, og både Heine Gikling Bruseth og Oskar Siira Sivertsen spilte i U19-EM for Norge i sommer.

Marius Weidel debuterte med scoring mot England for Norge G18 i juni.

Eirik Erstad Nyland spiller på Norge G16, mens Herman Sjåvik Opsahl debuterte for G15-landslaget tidligere i år.

I tillegg til Nyland har også Williamsen og Bruseth signert nye kontrakter med klubben denne sesongen.

lagbilde.jpeg
Eirik Erstad Nyland (nr. 16) i den norske startelleveren mot Danmark i august.
nyland.jpg
Eirik Erstad Nyland i aksjon for KBKs G19-lag mot Start.
​​​​​​
nyland3.jpg
Sportslig leder Eirik Hoseth (fra venstre), Eirik Erstad Nyland og utviklingsleder Leo Totev på Nordmøre stadion tirsdag ettermiddag.